Volvo, Ericsson och en tillverkare av hjälmar utvecklar ett system som ska förhindra kollisioner mellan bilar och cyklister.
Enligt Volvo har hälften av alla cyklister som dör i trafiken krockat med en bil. Det här vill biltillverkaren tillsammans med elektronikföretaget Ericsson och sportskyddstillverkaren POC motverka med ett nytt varnngssystem.
En prototyp med en cykelhjälm, en smartphoneapplikation och sändar/mottagarteknik gör att bilisten varnas för cyklister bakom andra bilar och gathörn samt för cyklister som befinner sig i döda vinkeln. Varningen syns på bilens head up-display. Volvos säger att deras autobroms- och varningssystem City Safety ska vara kompatibelt med den nya tekniken.
Allt ska fungera genom att en mobilapplikation i cyklistens smartphone skickar information om dennes position till Volvos molntjänst och sedan vidare till Volvobilar i närheten. Cyklistens hjälm har i sin tur en varningslampa som lyser upp om en dold bil närmar sig.
Prototypen ska visas på elektronikmässan CES i Las Vegas mellan 6–9 januari.
Diskutera: Vad tycker du om den här säkerhetstekniken?
En prototyp med en cykelhjälm, en smartphoneapplikation och sändar/mottagarteknik gör att bilisten varnas för cyklister bakom andra bilar och gathörn samt för cyklister som befinner sig i döda vinkeln. Varningen syns på bilens head up-display. Volvos säger att deras autobroms- och varningssystem City Safety ska vara kompatibelt med den nya tekniken.
Allt ska fungera genom att en mobilapplikation i cyklistens smartphone skickar information om dennes position till Volvos molntjänst och sedan vidare till Volvobilar i närheten. Cyklistens hjälm har i sin tur en varningslampa som lyser upp om en dold bil närmar sig.
Prototypen ska visas på elektronikmässan CES i Las Vegas mellan 6–9 januari.
Diskutera: Vad tycker du om den här säkerhetstekniken?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra på ett sätt men i en stad måste varningarna dugga tätt och det måste vara svårt att se vilken varning som är mest aktuell. Tror inte att det är bra att bilförare skall matas med mer och mer information samtidigt som de knappar på sin telefon och ställer in gps under körning.
Om man jämför vem av bilisten och cyklisten som orsakar olyckorna blir det enklare att se vart energin ska läggas.
Om cyklister slutade kasta sig ut i trafiken utan att se sig för, om de slutade glo på mobilen och istället tittade på omgivningen, om de inte hade musik i öronen utan istället lyssnar på vad som händer runt dem....
Ja, sen har vi det vanliga med lyse och reflexer.
Hur ska det då bli om motsvarande zebralagen införs?
Varför ska man då lasta på bilisterna ännu mer?
Hultaren - "Varför ska man då lasta på bilisterna ännu mer?"
Därför att alla måste hjälpas åt. Misstag görs i trafiken av alla trafikanter. Cyklister kastar sig ut i trafiken utan att se sig för och glor på mobilen istället tittade på omgivningen. Det är förfärligt pinsamt att köra ihjäl en cyklist. Därför måste vi som kör bil anstränga oss. Därmed inte sagt att just Volvos senaste idé är något för framtiden.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.