Efter nästan tio år ska Volvo Cars-chefen Håkan Samuelsson snart kliva av. Under hans tid har Volvo gått från att bygga drygt 400 000 bilar årligen till nästan 700 000.
I en intervju med Automotive News berättar Håkan Samuesson att han är mest stolt över börsintroduktionen och att ha ”gjort Volvo globalt” med fabriker även i USA och Kina.
– Jag är också stolt att vi införde en hastighetsgräns i våra bilar även i Tyskland. Alla sa att vi var galna och att det skulle hota vår försäljning men i verkligheten har det stärkt vårt varumärke, säger han.
”Batterier är väldigt viktig kärnkompetens”
Den svåra komponentbristen har dock inneburit att Volvo inte längre kan förlita sig på en enskild underleverantör.
– För fem år sedan sa folk, och jag kan ha varit en av dem, att batterier är handelsvaror som vi kan få från leverantörer och vi behöver inte engagera oss. Det var fel. Det är väldigt viktig kärnkompetens och om du ska säkra tillgången på kobolt och litium på ett socialt ansvarsfullt sätt måste du vara engagerad.
Håkan Samuelsson säger också att bilindustrin behöver vara mer progessiv och sluta sitta på tvären när det gäller nya lagkrav.
– Vi har tappat i trovärdighet genom att hämma all utveckling och sedan senarelägga nya lagar. Man måste fundera på om det verkligen är bilindustrins bästa. Kunderna kräver att vi gör hållbara produkter.
Volvochefen har uppskattat att få jobba med yngre personer från olika kulturer.
– Det har hållit mig alert och det skulle inte ha hänt om jag suttit på en golfbana med en massa 70-åringar. Jag kommer sakna Volvo.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 16 mars 2022 Det är tråkigt med kriget i…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.