Volvo XC90 Excellence har plats för fyra bekvämt resande.
När Volvo lanserade nya XC90 sades att bilen skulle bli den lyxigaste hittills från tillverkaren. Fyrsitsiga XC90 Excellence tar detta till en ytterligare nivå.
Det är inför debuten på bilsalongen i Shanghai som Volvo visar upp denna lyxversion av XC90. Volvo XC90 Execellence har byggts med störst fokus på baksätesresenärarena. Kupén har därför bara plats för fyra inklusive föraren, det gör att det finns gott om utrymme för dem i baksätet. De två stolarna där bak går att justera individuellt och de har inbyggd massage och ventilation.
Utfällbara bord och pekskärmar samsas med kylfack för Champagne-flaskan och hållare till de specialtillverkade glasen från Orrefors. För att hålla drycken korrekt tempererad finns mugghållare med både värme och kylning. Ett gediget ljudsystem med 19 hötalare och ett utbyggt surroundljud i baksätet har tagits fram speciellt för den här versionen av XC90.
Baksätet är extra ljudisolerat och bagageutrymmet har skärmats av med en vägg. Vägljudet ska reduceras med samma typ av specialdäck från Pirelli som går att beställa till Audi RS6 och RS7. PNCS-däcken (Pirelli Noise Cancelling System) har en inbyggd polyuretansvamp som absorberar vibrationer från vägen vilket ska göra färden tystare.
På utsidan är Volvo XC90 Excellence diskret uppiffad med kromlister över B- och C-stolpen samt i dörrarnas nederkant.
Bilen har även utrustats med ett joniserande luftfilter som ska se till att storstadens luftföroreningar inte hittar in i kupén på den redan i originalutförande drygt två ton tunga bilen.
Till Sverige hittar Volvo XC90 Excellence om cirka två år och då kommer bilen att säljas via vad Volvo kallar "digitala kanaler". Något pris för denna lyx-Volvo har ännu inte avslöjats.
Diskutera: Vad tycker du om den nya lyx-Volvon?
Utfällbara bord och pekskärmar samsas med kylfack för Champagne-flaskan och hållare till de specialtillverkade glasen från Orrefors. För att hålla drycken korrekt tempererad finns mugghållare med både värme och kylning. Ett gediget ljudsystem med 19 hötalare och ett utbyggt surroundljud i baksätet har tagits fram speciellt för den här versionen av XC90.
Baksätet är extra ljudisolerat och bagageutrymmet har skärmats av med en vägg. Vägljudet ska reduceras med samma typ av specialdäck från Pirelli som går att beställa till Audi RS6 och RS7. PNCS-däcken (Pirelli Noise Cancelling System) har en inbyggd polyuretansvamp som absorberar vibrationer från vägen vilket ska göra färden tystare.
På utsidan är Volvo XC90 Excellence diskret uppiffad med kromlister över B- och C-stolpen samt i dörrarnas nederkant.
Bilen har även utrustats med ett joniserande luftfilter som ska se till att storstadens luftföroreningar inte hittar in i kupén på den redan i originalutförande drygt två ton tunga bilen.
Till Sverige hittar Volvo XC90 Excellence om cirka två år och då kommer bilen att säljas via vad Volvo kallar "digitala kanaler". Något pris för denna lyx-Volvo har ännu inte avslöjats.
Diskutera: Vad tycker du om den nya lyx-Volvon?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, vad ska man säga.
Man kliver nu faktiskt upp i lyxklassen och kan väl där sägas vara det förnuftigaste valet.
Är man en rik kines med nationalistiska tankar kan det ju vara en perfekt bil.
Man köper ju en importerad bil som ändå är kinesisk!
Stor, klumpig, tung, dyr och endast plats för 4 i den. Ingen familjebil direkt, kanske fungerar bra som företagsbil.
Jag säger samma sak som Kapten, för vem är detta ett förnuftigt val?
Fyrcylindrig lyxbil?
Motsägelsefullt...
Millenia, antalet cylindrar har inget med lyx att göra nu för tiden.
En modern fyrcylindrig överladdad motor har praktiskt taget bara fördelar jämfört med flercylindriga motorer.
Det var i slutet av1920-talet som det var lyx med mängder av cylindrar, men så försvann många märken också efter några år!
Men för de som lever i det förgångna och för kineser kunde kanske Volvo glädja dem med att sätta en liten siffra i häcken, en 6a eller 8a kanske!
6 står ju för lycka i affärer och 8 för framgång och rikedom i Kina.
Bara som prydnad förstås ;o)
Mycket Jante när det kommer till Volvo, de ska minsann inte tro att de är någon Range Rover inte...
Men kan Range Rover, en indisk bil med usel driftkvalitet ändå bli en statussymbol så ska nog även en bättre ihopskruvad kinesisk Volvo kunna lyckas.
Att sedan tala om förnuft när det kommer till bilar i denna klass är nog inte riktigt rätt, sådana här fordon köper man för att visa att man är någon och har råd.
Saabnisse: Bilar med harmoniska och vackert spinnnade sexor blir mer och mer sällsynta och därmed automatiskt exklusiva, fyror med stressfläktar kan kreti och pleti hålla tillgodo med.
Påstår inte att detta är världens förnuftigaste bilval - men i just det lilla segmentet, alltså.
Jodå Millenia, jag kan hålla med dig, jag minns ännu gången hos min Chevrolet med sin " Cast Iron Wonder" som presenterades redan 1929 och fanns kvar långt in på 1950-talet!
Men den tiden är förbi, alltfler tillverkare begränsar cylinderantalet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.