Rikspolisstyrelsen har nyligen gjort tester av nya polisbilar, där bland annat ett flertal Volvomodeller var med. Och Polisen är lyrisk över vad fyrhjulsdrivna Volvo XC70 presterat i testerna. Bilen fick bland annat högsta betyg, en tia, i momentet simulerad utryckningskörning. Totalt kammade XC70 hem nio i medelbetyg.
Den XC70 i polisbilsversion som testades är ny i modellprogrammet för 2014 och har bland annat ett nyutvecklat chassi. Det innebär till exempel nya krängningshämmare, dämpare och fjädrar.
– När det gäller Volvo XC70 D5 AWD med det nya chassit kan vi bara lyfta på hatten för Volvo. Det är den bästa polisbilen vi någonsin testat. Våra provförare var mycket överraskade över hur bra bilen uppförde sig. Och utryckningskörning där bilen får en tia i betyg är det viktigaste momentet, säger Per Rickander, teknisk specialist på Rikspolisstyrelsen.
Ungefär 85 procent av alla personbilar som säljs till den svenska Polisen är från Volvo. Volvos säljer totalt mellan 500 och 600 polisbilar om året till Sverige, Storbritannien, Belgien, Holland och Schweiz.
Diskutera: Hur ser du på resultatet i Polisens tester?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan vi nu får poliser som är lika bra som polisbilarna så blir det toppen.
Hade det inte sabbat min image totalt hade jag lätt skaffat en XC70.
Riktigt trevlig bil
Med tanke på XC70:s sladdriga, osäkra och trafikfarliga beteende i Teknikens Världs undanmanöverprov där XC70 bara klarar 65 km/h genom banan (i TV:s senaste nummer), att jämföra med det säkra och förtroendeingivande uppträdandet hos Peugeot 2008 som klarar 75 km/h, så får vi hoppas att Polisen har justerat chassiet och däck och stödtämpare som klarar uppgiften till skillnad från standardversionen för konsumenter.
Är detta ett nytt "ickeFord-chassi" som även finns på vanliga V70 o XC70 eller är det något special på nåt sätt, undrar jag?
Raphael. Jag tror säkert att Polismyndigheten i allmänhet tittar mycket på franska bilar och Peugeot 2008 i synnerhet, jag tror att toppvarianten med 120hk och 374kg lastvikt är den aktuella. Jag hörde att Clark O. hade tipsat länsman. Då behöver inte buset lägga möda på att stjäla dyra Audi Quattro för att undkomma lagens långa arm, det är ju lätta att stjäla en Renault 5 e.dyl.
Märkligt. Volvo var inte bäst enligt Polisens egna tester.
http://www.svenskpolis.se/PageFiles/41802/SvPolisNr72013.pdf
"Denna omständighet är också viktig vid undanmanöverprovet, där året-runtdäck i bland sitter på olika testbilar (med följden att de inte klarar mer än 65 km/h genom konbanan).,..."
Aha, tack för den informationen. Klargjorde en hel del;-)
Och Citroën Xantia Activa V6 klarade 85km/t 1999 alltså både topp och flopp.
Någonting säger mej att det testet vi läste om för några veckor sedan inte är detsamma som det som det refereras till i artikeln. Är det så att Vovlo nyligen har släppt denna bil til Polisen?
Vad gäller XC70 så har den säkert förbättrats gentemot tidigare då den ansågs ha rätt svajiga köregenskaper i just tung polisversion. När nu bara Volvo finns kvar är det iaf positivt att man väljer märket i så stor omfattning.
Svensk polis ska givetvis köra svenskt, (nåja). Lika självklart som att andra statliga myndigheter borde göra det men där är ju tyvärr inte lika bra uppslutning. Så fungerar det i de allra flesta övriga länder med inhemska tillverkare. Och att se Reinfeldt eller tidigare Persson åka tyskt i officiella sammanhang är definitivt trist.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.