Volvo XC60 får stämpeln ”Made in China”. Nästa år börjar modellen tillverkas i Volvos nya kinesiska fabrik.
I dag tillverkas suven XC60, som är Volvos mest sålda modell runt om i världen, i belgiska Gent, men inom en snar framtid ska den också byggas i Kina. Enligt bilsajten Car News China ska Volvo starta produktionen under 2014.
Genom att bygga bilen i den nyöppnade fabriken i Chengdu, där S60L också tillverkas, kan Volvo kapa priset på den kinesiska marknaden med ungefär en fjärdedel.
I Kina säljs bilen med två motoralternativ, antingen en tvåliters turbomotor på 240 hästkrafter (T5) eller en sexcylindrig bensinare på 305 hästar (T6).
Diskutera: Vad tror du om Volvos framtid i Kina?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett fel om bilens motoralternativ har åtgärdats. Tack för påpekandet!
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare
Då räknar vi med att nästa XC60 kostar runt 265000 SEK, allt annat är prishöjning.
Vad bilen kommer att kosta i Kina är helt orelevant för den Svenska marknaden.
Detta medför naturligtvis en prishöjning för kunder i Europa, då tillverkningen hamnar utanför EU och därmed tillkommer tull på priset.
Frågan är också hur kvaliteten kommer att påverkas...
Kul föresten att ViB lyfter upp att XC60 är tillverkad i Belgien. Det är alldeles för många Volvo-åkare som tror att de åker en "svensk bil", trots att exempelvis XC60 är: 1. framtagen på uppdrag av Ford i samarbete med Land Rover, 2. producerad i Belgien. När "svenskheten" kommer på tal brukar jag skämtsamt kalla min L-R Freelander 2 för "svensk", då det ju är en systerbil till XC60, och framtagen i samarbete med Ford och Volvo.
Man undrar på fullt allvar om ViB kunde fixa så att man inte kan kommentera en artikel utan att ha läst den;-) Nu har redan två skribenter kommenterat artikeln utan att ha läst den!
Audi A5 SB!
Grejen är nog snarare en utvecklad förmåga att läsa mellan raderna. Jag är bergsäker på att "också" skall läsas som "snart bara i Kina". Benelux-länderna har redan drabbats hårt av bilfabriksdöden, och Volvo lär inte bli något undantag.
Har man redan fabriker i Europa är man dum om man stänger dom och bara importerar från sina kinesiska fabriker. Man lär ha många miljarder investerade i dessa anläggningar. Kapitalförstöring på hög nivå.
Sen ligger nog en del av de europeiska märkenas prestige i att de är tillverkade i Europa just. En EQ-kvalitet som är dum att ta bort.
Att tillverka bilarna som säljs i Kina HÄR och sen importera dom där är ytterst korkat. Enda alternativet om man vill in i Kina är då att ha anläggningar där. Betyder knappast att de kommer lägga ner här per automatik då.
Ang. fabriksdöden - fortsätter XC60 att sälja i samma takt som den gjort finns det väl ingen anledning att lägga ner produktionen där? Sjunker försäljningen så mycket att fabriken inte är lönsam är nog inte tillverkningsland deras största problem. Tillverkas inte 40-serien där med?
Om man premiumprissätter Volvo i Sverige kommer man nog att få svårt med privatförsäljningen. Volvo kommer att ses som familjebil under en tid framöver fortfarande.
Men hallå, vad är det för märkligt snack om premiumprissättning? XC60 är redan premiumprissatt så att det räcker - den kostar ju lika mycket som en Range Rover Evoque, och mer premium än så blir det inte inom segmentet små SUV:ar.
Är verkligen en XC60 en familjebil? En väldigt opraktisk sådan i så fall. Jag tror dock att den kommer att sno många tjänstebilskunder ifrån BMW och Audi eftersom Volvo vill ligga i samma klass.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.