Volvo Cars vision är att föraren ska kunna ägna sig åt andra saker än bilkörning påväg till jobbet.
Volvo Cars presenterar hur gränssnittet för det autonoma körläget kommer att se ut i deras bilar.
IntelliSafe Autopilot aktiverar självkörande läge genom paddlar på ratten. När föraren drar båda paddlarna uppåt samtidigt tar autopiloten över.
Systemet kommer att installeras i de 100 XC90 som kommer att ingå i Drive Me-projektet i Göteborg 2017. I projektet ska familjer och pendlare i Göteborg testköra bilarna under vardagliga körförhållanden. Bilarna körs i autonomt läge på cirka 50 kilometer utvald väg.
Efter dess användning i Drive Me-projektet kommer IntelliSafe Autopilot att lanseras för allmänheten.
Diskutera: Vad tycker du om IntelliSafe Autopilot?
Systemet kommer att installeras i de 100 XC90 som kommer att ingå i Drive Me-projektet i Göteborg 2017. I projektet ska familjer och pendlare i Göteborg testköra bilarna under vardagliga körförhållanden. Bilarna körs i autonomt läge på cirka 50 kilometer utvald väg.
Efter dess användning i Drive Me-projektet kommer IntelliSafe Autopilot att lanseras för allmänheten.
Diskutera: Vad tycker du om IntelliSafe Autopilot?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fina grejor, vad dom kan ;)
https://www.youtube.com/watch?v=TzmNvF4nk-4
Ser lovande ut.
Driversupport som finns idag på min XC60 med radar laser och kamera fungerar ju riktigt bra inte minst
den adaptiva fartkontrollen som är överraskande bra. Förlänger distansen/tiden att köra till samma trötthetsgrad väsentligt.
Körde i mörker från Mjölby till Lund en kväll förra veckan och hade turen att kunna ligga bakom en bil som i stort höll hastighetsgränserna 100-120 hela sträckan Riktigt behaglig mörkerkörning med den adaptiva farthållaren satt på 125 och bara styra hela tiden och följa med vid omkörningarna i en jämn vägvinnande fart där bilen skötte fart och avstånd hela tiden utan att stressa . Ett rejält tekniskt kliv framåt för ökad trafiksäkerhet är dessa stegvisa tekniksprång som Volvo gör nu.
Min Opel Zafira OPC extra allt är utrustad på samma sätt och jag tycker att det gör bilkörningen väldigt mycket lättare, det är bekvämt och systemet ser alltid till att rätt avstånd hålls till framförvarande om det behöver tvärbromsas! Så varför inte ett helautomatiskt system!!
Har försäkringsbolagen rett ut det där med ansvarsfrågan när bilen kör sig självt? Om ansvaret ligger på föraren då tar föraren ansvar även för systemets felbeslut... ALLA datorsystem gör fel... är folk villigt att ta på sig tillverkarens ansvar? Om man hela tiden ska kolla att systemet gör rätt: varför ha systemet då? Det är enklare att köra själv. Och vad händer om systemet ´anser´ att förarens ´ingripande´ är fel och vägrar att bli urkopplat?
Kan tillägga att Volvo som första och enda tillverkare tar fullt ansvar för eventuella olyckor.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.