Vi Bilägares Christian Ellmark har varit i Göteborg för att köra Volvos uppdaterade modeller.
– Bilarna har samma grundkonstruktion som tidigare men har fått en facelift med nya strålkastare, nya blinkers i ytterbackspeglarna, nya fälgar, nya färger, ny treekrad ratt, ny mittkonsol och förändringar på instrumentbrädan, säger Christian Ellmark.
– Som du hör är det inga revolutionerande förändringar, snarare lite småförbättringar. Mest intressant är att säkerhetssystemen Pedestrian Protection och City Safety från 60-modellerna nu också finns i V70, XC70 och S80. City Safety är standard, Pedestrian Protection tillval.
Några motornyheter?
– Ja, där har vi också lite förändringar. Miljöbilsklassade Volvo V70 Drive med en dieselmotor på 1,6 liter får högre effekt. Från 109 till 115 hästkrafter. Förbrukning och utsläpp är samma som tidigare: 0,45 liter per mil vid blandad körning.
– Jag lyckades bara komma ner till 0,51 liter per mil, men då med en helt färsk bil. En dieselmotor behöver oftast några hundra mil för att komma ner i förbrukning.
– Dieselmotorn D5 har fått tio extra hästkrafter, från 205 till 215, och samtidigt åtta procent lägre förbrukning. En annan nyhet är att de sexväxlade manuella växellådorna får stopp/start-system som standard.
Hur är motorerna att köra?
– D5 har blivit lite mer kraftfull, medan Drive fortfarande inte är så snabb. Den går bättre än jag trodde, men det är ingen sportbil. Om man är ute efter snabb acceleration får man tita på andra Volvomodeller, men om man vill köra snålt är Drive ett alternativ.
När kan man köpa bilarna?
– Man kan beställa nu med leverans redan i slutet av augusti. Bilen introduceras egentligen hos handlarna i början av september.
– Priserna blir något högre än tidigare, runt 5 000 kronor upp för S80 och V70. Och 1 000 kronor i påslag för XC70.
Läs provkörningen av V70, XC70 och S80 i Vi Bilägare nummer 10/2011. Tidningen finns i butik från 5 juli och kommer till prenumeranter från 29 juni.
Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade V70, XC70 och S80?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja det var då inget negativt med dessa förändringar i alla fall, starkare och snålare diesel och ombonat invändigt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.