Nästa artikel
Volvo V50 och S40 – nu 99 gram/km
Nyheter

Volvo V50 och S40 – nu 99 gram/km

Publicerad 27 september 2010 (uppdaterad 27 september 2010)
Volvo fortsätter att kapa förbrukningssiffrorna. Nu erbjuds Volvo V50 och Volvo S40 med CO2-utsläpp på låga 99 gram/km.

Sedan tidigare har Volvo erbjudit modellen C30 DRIVe med ett CO2-utsläpp på 99 gram/km.

Men nu får minstingen sällskap under hundrastrecket av ytterligare två modeller. Med en uppgraderad 1,6-liters dieselmotor på 109 hästkrafter når även Volvo V50 och Volvo S40 99 gram/km.

Volvo anger en förbrukning för båda modellerna till 0,38 liter per mil. Avgasreningen har förbättrats och den sexväxlade manuella växellådan har försetts med en stopp/start-funktion.

– Vi har kapat ytterligare fem gram jämfört med tidigare variant. Detta innebär att både S40 och V50 ligger i den absoluta toppen i sina segment när det gäller bränsleförbrukning, säger Magnus Jonsson, produktutvecklingschef på Volvo.

S60 och V60 snart under 120 gram/km
Modellerna klarar med råge den svenska miljöbilsgränsen på 120 gram/km och numera även avgaskravet Euro 5 som införs januari 2011.

Ytterligare modeller från Volvo under 120 gram/km är Volvo V70 och Volvo S80, båda på 119 gram/km. Nästa år kommer även nya Volvo S60 och Volvo V60 i snålvarianter som släpper ut under 120 gram/km.

– Att vi inom kort har sju modeller under 120 gram/km, varav tre under hundra gram, visar att få av våra konkurrenter kan slå oss på fingrarna i jakten på allt mer miljöeffektiva bilar, säger Magnus Jonsson.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos sänkta förbrukning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-27 20:50
MesserSchmitt (ej verifierad)

Geely sänker effekten på sina S40/V50/S60/V60/V70/S80 för att få ner CO2 och förbrukning. Så omkörning är väl inte att tänka på, om det inte är fri sikt och nerförsbacke.

#2 • Uppdaterat: 2010-09-28 08:00
Kroken (ej verifierad)

MesserSchmitt
Hur ofta behöver du göra en sådan omkörning?
Nu är det ju vajerräcken på nära nog varenda väg...
F Ö så går det galant att göra en omkörning i 90km/h med en 240kNm motor, moment herr MesserSchmitt, moment är det man behöver fast du kanske gillar att veva runt in soppan med växelspaken?
Fast jag undrar mer när dom petar in en modern automatlåda ihop med den omnämnda motorn?

#3 • Uppdaterat: 2010-09-28 08:48
Gustav (ej verifierad)

Skllnaden att köra V50 1,6 (ej miljöbil) och V50 1,6 driveE är att den tidigare bilen hade lite bättre ork på låga varv, till priset att bilen med den gamla motorn kunde dra mycket mer bränsle när föraren körde på för hög växel. Den nya motorn tappar orken när motorvarvet blir för lågt och föraren förstår att det är dags att växla ned. Skillnaden i körupplevelse är liten, men den gamla motorn imponerade med en kraft man inte trodde var möjlig ur endast 109 hkr och den nya med lägre förbrukning, även vid normal använding. Efter att ha kört båda modellerna, kan man få uppfattningen att bilköparna mer litar till effektuppgifter på papperet än verklig körupplevelse vid en ordentlig provkörning. Vem behöver en bil med starkare motor än den här supervettiga dieseln?

#4 • Uppdaterat: 2010-09-28 15:08
Torsten Larsson (ej verifierad)

'Varfør gjorde de inte de før 10 år sedan? Då hade kanske Volva varit kvar i svensk ægo och klarat sig sjælv.

#5 • Uppdaterat: 2010-09-28 17:56
Tobias (ej verifierad)

Bara manuell växellåda som i en gammal traktor?

#6 • Uppdaterat: 2010-09-28 18:09
Lars S (ej verifierad)

Kan tycka att denna hysteri med nedtrimning av motorer som volvo just nu håller på med är helkorkad. Bilen i fråga känns riktigt slö, det gjorde även den förra drive-e. Personligen tycker jag inte att man ska behöva växla ner när det kommer uppförsbackar i högre landsvägsfart (90kmh), hur blir då bilen med last i form av människor och väskor? Förutom att bilen blir ännu slöare så drar väl förbrukningen iväg rejält %-mässigt!

#7 • Uppdaterat: 2010-09-28 18:39
Tyvärr... (ej verifierad)

S80 o V70 släpper INTE ut mindre än 120 g. Dessa modeller klarade inte EU:s övriga krav på dieselmotorer så de är indragna.

#8 • Uppdaterat: 2010-09-28 19:25
Erik F (ej verifierad)

Det är PSA:s motor de fingrat på. Själva har de tidigare inte haft kompetensen att utveckla dieselmotorer.

#9 • Uppdaterat: 2010-09-28 22:06
Emme

Och så kommer trollen in ser jag.
Tobias: Varför inte Manuell låda? Är man så lat att man bara kan köra automat så förstår jag varför så få använder blinkers ..

Lars S: Då tycker du andra bilar som har likadan egenskap på högsta växeln är helkorkat? Jag personligen vill ha en 5a eller en 6a som en renodlad överväxel.

Tyvärr...: Det gjorde dem visst men som sagt. De är indragna och kommer senare med den uppgraderade motorn.

Erik F: Volvo har utvecklat egna dieselmotorer och utvecklar egna dieselmotorer. Så D5:an finns alltså inte t.ex?

Säger då det..

#a • Uppdaterat: 2010-09-28 22:25
Göran Svärd (ej verifierad)

1.6D räcker till i v50. Blev positivt överraskad av motorn då den inte alls kändes så slö som alla sagt. Tyvärr lämnad resten av bilen övrigt att önska. V70in känns som ett helt annat bilmärke! Tyvärr är 1.6D i V70 direkt farlig, jädrans vad slö.
Nya 177hk från S60 in i V70 omedelbums, detta med ett utsläpp under 119g vore en succe.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.