Modellerna i Volvos 90-serie får en rad nya tekniska nyheter.
Volvo har sett över uppkoppling, drivlinor och säkerhet i XC90, S90 och V90.
Bland nyheterna finns stöd till Android Auto i förargränssnittet, där det tidigare bara fungerade med Apple CarPlay.
Dieseldrivna D3-motorn kan numera fås med fyrhjulsdrift och ny 6-stegad växellåda – automat eller manuell – som ska ge lägre bränsleförbrukning.
Sedan tidigare vet vi också att två nya molnbaserade säkerhetssystem gör sin debut. De varnar för hal vägbana och om ett fordon i närheten använder varningsblinkers. Läs mer om de systemen här.
XC90, S90 och V90 får också en ny lackfärg: Maple Brown.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos 90-serie?
Dieseldrivna D3-motorn kan numera fås med fyrhjulsdrift och ny 6-stegad växellåda – automat eller manuell – som ska ge lägre bränsleförbrukning.
Sedan tidigare vet vi också att två nya molnbaserade säkerhetssystem gör sin debut. De varnar för hal vägbana och om ett fordon i närheten använder varningsblinkers. Läs mer om de systemen här.
XC90, S90 och V90 får också en ny lackfärg: Maple Brown.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos 90-serie?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Precis vad jag tänkte brut, verkar som om de bara jobbar med tekniken och inte ser över rostskyddet.
brut och hacken, är ju Vi bilägare som drar slutsatsen att en bil utan massa rostskyddsmedel automatiskt är dåligt rostskyddad, så är inte givet fallet. Dessutom har ju Vi bilägare gjort bort sig flera gånger med att ge bra betyg bara det just finns massa rostskyddsmedel, allt annat reletivt sekundärt då. Fler och fler tillverkare gå nu mot att sluta med rostskyddsmedel av miljöskäl m.m. Jag tycker Vi bilägare måste börja tänka om nu och göra om sina rostbetyg från grunden. Dessutom missar rostbetyget det viktigaste, kvalitén på lacken. Kan Vi bilägare förnya sig eller ska dom tjata om dessa rostbetyg 10 år till nu?
Att utgå från att en bil utan rostskydd är bra rostskyddad är väl den ståndpunkt som har den tyngsta bevisbördan på sig...
I så fall borde det ju finnas en förklaring till hur man åstadkommer fantastiskt rostskydd utan någon rostskyddsbehandling - men en sådan förklaring har väl aldrig presenterats???
Att bara utgå från att det bara måste vara bra rostskydd oavsett hur det ser ut trots att information om hur man uppnått det saknas är väl en märklig ståndpunkt.
Att bilar som är totalt helt nykonstruerade i allt också har barnsjukdomar är ju ingen nyhet. Så har det alltid varit. När plattformen "gått till sig" kanske man vågar köpa. Förhoppningsvis är nya 60-serien mer felfri från början.
Rostkydd beror på mer än lite smet och lim. Tjockleken på galv och lack betyder förmodligen mer när det gäller ytrost, vilken är den rost som först drar ner bilens andrahandsvärde. Vi bilägares rosttester är nog bra men berör ju inte alla aspekter.
Niklas, vet inte du svarade mig men givetvis handlar det om att studera materialval, tjocklek på galv, limingar etc. Även då prata med tillverkaren om detta eller vad dom har specat. Givetvis har Volvo kompenserat brist på rostskyddsmedel med andra åtgärder och materialval. Vad jag tvärtom sa var att det blir fel om man utgår från att allt som man stänkt rostskyddsmedel på är bra rostskyddade. Såna rostskyddsmedel är f.ö. mer eller mindre borta från bilen inom 5 år.
Ja mer information från biltillverkaren är ju önskvärt, man ska ju inte själv behöva ta reda på hur de byggt bilen.
Och jag undrar just om det bara håller 5 år för så länge dröjde det innan gamla Opel kadett och Astra 1992 började rosta och där var inte rostskyddet så påtagligt.
I dag ser det mer ut som 9-12 år är då det så smått börjar på de bästa, alltså bilar från 2003 och framåt, någon orsak bör det ju finnas till att det dröjer så länge.
Att sedan de dåliga kanske rostar bums är ju en annan sak.
Inte är rostskyddsmedlet borta efter 5 år - förstår inte riktigt var Vidstige fått detta ifrån. Säkert är skyddet lite försämrat men det är långt ifrån borta. Men hade det inte funnits så lär nog plåten ha varit avsevärt mera anfrätt. Sen finns det nog inget "givetvis" när det gäller att Volvo ersatt skyddet med annat. Det enda "givetvis" som genomsyrar i stort sett all produktion idag är att man "givetvis" minimerar kostnaderna så långt man bedömer att man nånsin kan. Med vettig konstruktion av t ex skärmkanter (en av forna tiders rostsamlare) så kan man säkert få en bil att se bra ut på utsidan under dryga 10-talet år och sen tillverkas ju inte den modellen längre så intresset från tillverkarens sida att den skall se snygg ut även efter 15 år är nog minimalt idag - när "livslängden" förmodligen begränsas av andra saker än korrosion. Därför "fuskas" det nog mera numera med rostskyddet än för typ 10-talet år sen. Hade inte ViB haft sina "rosttester" så skulle vi inte ha en blekaste aning om nån form av rostskydd eller konstruktioner som påverkar rostskyddet på nån endaste bilmodell. Sen är det upp till var och en av oss bilköpare att bedöma det dom skriver men det innebär ju inte att testerna är värdelösa - jag skulle t ex inte vilja vara utan den delen i biltesterna. Men som vanligt bör man ju tänka lite själv också.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.