Nästa artikel
Volvo tummar på säkerheten
Nyheter

Volvo tummar på säkerheten

Publicerad 12 augusti 2011 (uppdaterad 13 augusti 2011)
Volvo ska dra ner på säkerheten i bilar som säljs i Indien för att kunna matcha sina konkurrenters lägre priser.

Volvo är känt som en biltillverkare som prioriterar säkerheten i sina bilar. Därför lär en och annan höja på ögonbrynen åt att Volvo drar ner på säkerheten i bilar som säljs på den indiska marknaden.

Enligt Svenska dagbladet siktar Volvo på att öka sina marknadsandelar i Indien, därav beslutet att skära ner på säkerhetsfunktioner som varningar vid avvikande kurs och det automatiska system som bromsar för fotgängare.

Volvo säger till Svenska dagbladet att man följer i konkurrenternas fotspår och förser marknaden med ”mer normalt utrustade bilar”. Konsumenterna efterfrågar inte utrustningen, så man tar bort funktionerna för att sänka priset och på så sätt sälja fler bilar.

Enligt Svenska dagbladet kommer dock Volvo att fortsätta att sälja de fullt utrustade modellerna parallellt med de nya.

Diskutera: Vad tycker du om att sänka priset på säkerhetens bekostnad?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-08-12 16:57
Audi A5 SB

Jag tycker det är helt OK. Varje snikvariat av Volvo som säljs i Indien är ett lyft från i princip allt annat som säljs och framför allt produceras där. Jag har varken vingelvarnare eller automatisk broms för fotgängare på min nya A5, men inte f-n är den trafikfarlig. SvD är ute på mycket hal is med sina "scoop".

#2 • Uppdaterat: 2011-08-12 18:14
Serber

Nästan hela marknaden har bilar som inte har dessa system så varför inte om man kan sänka priset med 30-50tusen?

#3 • Uppdaterat: 2011-08-12 20:59
lubos

Det måste vara kundens val som avgör, ty redan valet av bilmärke innebär ju olika stor säkerhet, liksom valet av ny eller "gammal" begagnad bil. Vissa människor lägger pengar på säkerhet, andra på nya kök, flärdfulla kläder o dylikt!
En viss "bassäkerhet sörjer ju myndigheterna genom lagstiftning och bestämmelser för att alla bilar har!

#4 • Uppdaterat: 2011-08-13 12:08
Christer W_.

Inget konstigt detta. Jag var tidigare en hel del i Asien på jobb, t.ex Indonesien, och där har inga taxibilar (inga som jag har åkt med) bälten i baksätet. Det är inte lag att ha bälte i baksätet, vilket gör att t.ex Toyota säljer bälten i baksätet som extrautrustning, och således har inga taxibilar det.

#5 • Uppdaterat: 2011-08-13 15:23
Pender

Det var sällsynt fånig artikel. Det hade varit bra mycket vettigare, om man påpekade att Volvo levererar bilar i Indien, med för landet extremt hög säkerhetsnivå. Dock är det lite trist, när man får veta att inte ens förarkrockkudde är standard i stor del av världen. Inte ens i "Europa-märken".

#6 • Uppdaterat: 2011-08-14 17:05
hultarn

A5: nu är det ju inte så som du säger,utan det produceras numera stora mängder säkra bilar i Indien, låt vara att de är av främst europeiska märken.

Sedan är ju artikeln i sig helfånig, för inte ingår väl de nämnda systemen som standard ens här? De är tillbehör. Rätta mig om jag har fel, kan inte Volvos utrustning i detalj.

Dessutom är det inte stor del av Indiens vägar som har linjer, så "lane warning" är inte till någon större glädje.

#7 • Uppdaterat: 2011-08-14 18:58
Audi A5 SB

Hultarn, Tata Nano och några andra är inte på topp när det gäller säkerhet. Det är bästsäljare i Indien. En nytillverkad Volvo 240 skulle vara ett stort lyft rent säkerhetsmässigt. Men visst , undantag finns.

#8 • Uppdaterat: 2011-08-15 15:48
hultarn

A5: Nej, inte är Tata Nano en säker bil, fast den säljer heller inget vidare. Dessutom är den ju ingen småbil i vår sett att se bilar, den är mer avsedd som ett alternativ till motorcykel. Därav priset, som ligger under t.ex. en Enfield 350.

Men, de bilar som säljs mycket i Indien är t.ex. Swift, som är samma som säljs här (tror till och med att de vi köper här är byggda i Indien), och de är ju helt OK.
Även om de knappast kan mäta sig med en S80.
Dock bättre än 240.

#9 • Uppdaterat: 2011-08-17 21:41
Nithin

Dessa två funktioner kan man ta bort på samtliga marknader.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.