Den svenska bilmarknaden tog ett rejält kliv framåt i september. 24 388 sålda nybilar innebär en ökning i försäljningen med hela 11,2 procent jämfört med september 2012. Därmed har marknaden växt för tredje månaden i rad. Det visar de senaste siffrorna från branchorganisationen Bil Sweden.
– Även om hänsyn tas till att årets september hade en registreringsdag mer, vilket motsvarar cirka fem procent fler registreringar, så var september en stark månad för nya bilar. Det är en glädjande utveckling och vi tror på en fortsatt positiv bilmarknad under resten av året mot bakgrund av hushållens ökade köpkraft och fortsatt låga räntor, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.
Volvo säljer mest
Hittills i år har 193 065 nya bilar registrerats, vilket är en minskning med 5,2 procent jämfört med samma period förra året.
Efter att Volkswagen tagit över förstaplatsen som den biltillverkare som säljer flest nybilar i Sverige under augusti är Volvo nu tillbaka på toppen. 4 732 nya Volvobilar såldes i september, medan Volkswagen sålde 3 386 bilar.
– Vi ökar antalet sålda bilar i september jämfört med 2012 och vi är störst på både privat- och tjänstebilsmarknaden. Det är fantastiskt glädjande siffror, säger Kristian Elvefors, försäljningsdirektör på Volvo.
Diskutera: Hur ser du på den svenska bilförsäljningen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Med VW kvalitetsproblem som det skrivs om i denna och i andra tidningar är det konstigt att inte skillnaden är större.
Man måste skilja på registrerade och sålda bilar. Om man håller igen på registreringarna en månad så kan man bli etta nästa månad.
@Shogun:
Kvalitetsproblem VW: DSG-låda, AC
Väl dokumenterat i tidningen.
Kvalitetsproblem eller ej så här ser registreringarna ut, det är bara att acceptera.
Vi kan väl få vara glada att Volvo är störst här i Sverige, VW är ju ändå så mycket större än Volvo i världen....
Efter många, många mil i A4Q rattar jag nu V60 D4AWD. Efter 10 månader och 5300 mil så har jag inte lyckats hitta något att reta mig på kvalitetsmässigt. Det enda jag överhuvudtaget hittar är Haldex o automatlådan som är lite tråkiga, annars är allt långt bättre än förväntat. Däremot har min grabb drabbats av en Passat med trilskande automat och lacksläpp på en några år gammal bil, känns lite svajigt! VW har dock fixat efter hand. Jag hade kanske kört en sådan som tjänstebil men svalt några gånger för att köpa en begagnad.
Så länge sveriges motorjournalister tror att volvo är ett svenskt bilmärke kommer man bara att skriva positiva artiklar om volvo.
Och Jaguar är ett indiskt märke, Rolls Royce och Bentley tyska och Opel ett amerikanskt.
Även om Volvo är köpt av ett kinesiskt företag så ses det som ett svenskt märke, ungefär som Scania som till största delen är tyskägt men som också ses som ett svenskt varumärke.
Om det fanns verkliga kvalitetsproblem med Volvos bilar som "Kapten" och "tomasiuppland" insinuerar så skulle det vara svårt för den svenska journalistkåren att förtiga detta. Volvos bilar säljs i stora antal i Sverige och de flesta har idag möjlighet att göra sin röst hörd via olika forum på internet etc.
Och tyska och franska motortidningar är ju väldigt objektiva när de testar sina inhemska stoltheter ;-)
Upplever att de svenska motortidningarna i regel är mer kritiska mot "sitt" märke än vad de utländska dito är.
Men det är väl så, om man nu inte gillar vissa märken så vill man gärna se dom svärtas ner i tryck.
Och skulle de få bra kritik i tester så är det ju inte bilen som faktiskt är bra utan journalisterna som är enögda...
Och Skoda på topp i finland. Nämligen Stora Skoda Octavia.. jippii hei..
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.