Volkswagen fick behålla förstaplatsen i en månad. Men nu är Volvo tillbaka överst på tronen - och säljer flest bilar i Sverige.
- Augustisiffrorna som visade att en av våra konkurrenter sålt ett 60-tal fler bilar än Volvo uppmärksammades sannolikt mer av kuriosaskäl än av några realistiska bedömingar av att ett "tronskifte" skett på den svenska bilmarknaden, säger Thomas Andersson, VD för Volvo Personbilar AB och fortsätter:
- Vår position på den svenska bilmarknaden är orubbat stark. Visst ser vi ser en försvagad totalmarknad i den accelererande lågkonjunkturens spår, men det är också i sådana tider som kunderna föredrar att investera i säkra och pålitliga varumärken. Det gäller både privatkonsumenter och stora företagskunder som t ex flygbolaget SAS och Coca-Cola, som nyligen valt miljöbilar från just oss på Volvo.
Volvo har återtagit platsen som Sveriges bäst säljande märke. Efter att ha blivit omsprunget av Volkswagen i augusti så är Volvo nu tillbaka i topp. Under september månad var nästan var femte nyregistrerad bil en Volvo - och Thomas Andersson ser företagets miljöarbete som en starkt bidragande orsak.
- Jag är uppriktigt stolt över vad vi på Volvo åstadkommit så här långt inom miljöområdet på den svenska marknaden. Att vi erbjuder flera dieselbilar med förbrukning runt 0,5 liter/mil hoppas vi också, att ännu fler ska upptäcka, säger Thomas Andersson.
- Vår position på den svenska bilmarknaden är orubbat stark. Visst ser vi ser en försvagad totalmarknad i den accelererande lågkonjunkturens spår, men det är också i sådana tider som kunderna föredrar att investera i säkra och pålitliga varumärken. Det gäller både privatkonsumenter och stora företagskunder som t ex flygbolaget SAS och Coca-Cola, som nyligen valt miljöbilar från just oss på Volvo.
Volvo har återtagit platsen som Sveriges bäst säljande märke. Efter att ha blivit omsprunget av Volkswagen i augusti så är Volvo nu tillbaka i topp. Under september månad var nästan var femte nyregistrerad bil en Volvo - och Thomas Andersson ser företagets miljöarbete som en starkt bidragande orsak.
- Jag är uppriktigt stolt över vad vi på Volvo åstadkommit så här långt inom miljöområdet på den svenska marknaden. Att vi erbjuder flera dieselbilar med förbrukning runt 0,5 liter/mil hoppas vi också, att ännu fler ska upptäcka, säger Thomas Andersson.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Utan leasingbilar vore situationen en annan.
Vidare bara att gratulera Volvos marknadsavdelning att de lyckas sälja på varumärke och inte på innehåll. Bakom grillemblemet i nosen är det till största del Ford-bilar. Jag säger inte att Volvo är dåliga bilar - absolut inte, eftersom dagens Ford-bilar håller en betydligt högra nivå än för sig bara 5-år sedan. Volvo=Ford.
Det skall vara tryggt äga Volvo ! Det är bara att gå till grannen när bilen trasslar, för han har haft samma fel på sin ! Osv.osv....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.