Nästa artikel
Volvo testar snabbladdare till elbilar
Nyheter

Volvo testar snabbladdare till elbilar

Publicerad 5 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
Volvo testar en ny teknik för snabbladdning av elbilar. Med trefasuttag ska det ta 1,5 timme att fylla på batterierna.

De första eldrivna bilarna har redan rullat ut i trafik, men om elbilen ska få ett bredare genomslag krävs lägre priser, längre räckvidd och kortare laddningstider.

Det senare vill Volvo förbättra med en ny sorts snabbladdare på 22 kW som kopplas till ett 400V-trefasuttag på 32A. Laddningstiden för eldrivna Volvo C30 blir 1,5 timme, vilket kan jämföras med 8-10 timmar om laddningen sker via ett vanligt 230V-uttag.

Enligt Lennart Steglund, chef för utveckling av elbilssystem på Volvo, räcker energin för ytterligare åtta mils körsträcka efter bara en halvtimmes snabbladdning.

– Vi vet att kort laddningstid och lång räckvidd är viktiga faktorer för potentiella elbilsköpare. Snabbladdaren bidrar till att minska förarnas oro för att överskrida bilens räckvidd, eftersom den kan laddas enklare under dagens lopp, säger han.

Som en del av ett testprojekt ska laddaren installeras i ett antal Volvo C30 Electric. Enligt Volvo är systemet världens första trefasiga inbyggda laddare.

– Användaren kan fylla på batteriet en eller flera gånger per dag. Detta innebär att den totala räckvidden under en dag ökar betydligt, men ändå med mycket lägre driftskostnad än bilar med konventionell drivlina, säger Lennart Stegland.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos snabbladdare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-05 15:05
SAABnia

Eftersom det krävs en trefasanslutning blir det inte så intressant längre, det är inte många som har det hemma.
En lunchpaus på 1,5 timme på macken är också i överkant så tyvärr.
Laddhybrid blir nog bäst om man vill åka längre sträckor.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-05 16:20
saabnisse

I det villaområde jag bor finns ingen som har säkrat högre än 20A, de flesta behöver bara 16A.
32 A är ganska ovanligt i bostadsområden.
Om detta ska bli vanligt krävs en kraftig utbyggnad av elförsörjningen.
Nya trafos, nya ledningar. Huga...
Dyyyrt.....

#3 • Uppdaterat: 2012-11-05 17:05
S.Sörensen

Trefas 16A har alla som bor i villa...
Spisen och varmvattenberedare bruka ha trefas.
Om inte så har du det i propp skåpet.
Men vilken privatperson har råd med en elbil?
Borde bli billigare och åka taxi..

#4 • Uppdaterat: 2012-11-05 18:03
PREVIA

Man får en begränsning med en ren elbil jämfört med en laddhybridbil som kan köras en mycket längre sträcka utan uppehåll. Men som andrabil så går det mycket bra att ladda elbilen hemma i ett trefasuttag med en säkring på 20 A så kan man ta ut 14 000 watt. Vi använder inte bilarna mer än någon timme på sin höjd per dag vilket gör att laddströmen väl räcker till att ladda bilen under dygnets övriga 23 timmar. Alla villor har trefasanslutning, och här ser man hur många watt man kan ta ut vid olika säkringsstyrkor.
http://www.sollentunaenergi.se/elnat/sakringar.asp

#5 • Uppdaterat: 2012-11-08 19:01
S-E S

Om du har propptaxa på elen får du en betydligt högre elräkning om du ökar från 16 A till 20/24 A. Det gör kanske elbilen oekonomisk därför att hushållselen blir dyrare. 32 A 400 V trefas finns knappast i någon villa, men om du har en industrifastighet att ladda hos går det bra att ladda Volvon på en något sånär rimlig tid. Sålunda: Köp Volvon om du jobbar på en fabrik eller mekanisk verkstad, annars är det andra drivmedel som gäller.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.