Nästa artikel
Volvo tar C30 till tävlingsbanan
Nyheter

Volvo tar C30 till tävlingsbanan

Publicerad 11 oktober 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)

Volvo har beslutat att utveckla en helt ny tävlingsbil och fortsätta sin satsning på bioetanol och Green Racing i STCC i ytterligare tre år.

- Vårt beslut grundar sig på den positiva uppmärksamhet och det goda
resultat som den nyligen avslutade STCC-säsongen innebar för Volvos varumärke,
säger Derek Crabb, chef för Volvo Cars Powertrain och nyligen utsedd till
huvudansvarig för Volvo Personvagnars Motorsport avdelning.

- Nu är tiden inne för att ta nästa steg inför kommande säsonger i STCC och att
svara upp mot det växande internationella intresset för green racing, genom att
utveckla en ny och modern grön tävlingsbil på Volvo C30-modellen.

- Valet var tämligen enkelt att gå från årets tävlingsbil Volvo
S60. Volvo C30 är en något mindre och smidigare bil med mycket goda
köregenskaper redan i standardutförande.



- Utvecklingen av den nya tävlingsbilen kommer att ske i samarbete
mellan Volvo Personvagnar och Polestar Racing, som framgångsrikt drivit vårt
deltagande i STCC under flera år. Det är dock för tidigt att i dagsläget ge
någon detaljerad information om bygget av den nya bilen. Målsättningen är
däremot kristallklar - det är en vinnarbil vi ska ta fram, fortsätter Derek
Crabb.

VOLVO C30 E85 FIA SUPER 2000

Kaross:

C30-kaross i standardutförande förstärkt med skyddsbur och
sidokrockskydd på förarsidan utvecklat i samarbete med Caran.

Aerodynamik:

Främre splitter (nedre delen av stötfångaren) och bakre vinge
utvecklad av Polestar i Volvos vindtunnel.

Motor:

5-cylindrig tvärställd radmotor i helaluminium på 1999 cc med
fyrventilsteknik.

På cylinderblock och cylinderhuvud tillåts endast mindre
modifieringar medan ventiler, kamaxlar, kolvar, vevstakar och vevaxel har bytts
mot racingspecifika komponenter.

Effekt/vridmoment:  280+ hk vid 8 750 varv/minut. Ca 230 Nm vid
7300 varv/minut.

Bränsle: E85

Avgassystem:

Av rostfritt stål, med katalytisk avgasrening. Specialtillverkat av
Ferrita. 

Drivlina:

6-växlad sekventiell växellåda med rakskurna drev, tillverkad av
Hewland. Framhjulsdrift.

Mekanisk differential med momentstyrda ramper och
friktionslameller.

SACHS 184mm tvåskivig kolfiberkoppling.

Vikt:  Minimivikt 1 134 kg inklusive förare (58-60kg).

Främre hjulupphängning:

Ã-hlins McPhersonben som utvecklats tillsammans med Polestar.
Racingspecifika bärarmar och justerbar krängningshämmare.

Bakre hjulupphängning:

Multilinksystem med spiralfjädrar och Ã-hlinsdämpare.
Racingspecifika bärarmar och justerbar krängningshämmare.

Frambromsar:

Performance Friction

4-kolvsok med radiellt och axiellt ventilerade skivor 332x32
mm.

Bakbromsar:

Alcon 2-kolvsok med axiellt ventilerade skivor 290x10 mm.

Styrning:

Servoassisterad kuggstångsstyrning.

Fälgar:

17x10,0" BBS-fälgar

Däck:

Michelin 17", slicks (omönstrade), eller regndäck

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.