Volvo har beslutat att utveckla en helt ny tävlingsbil och fortsätta sin satsning på bioetanol och Green Racing i STCC i ytterligare tre år.
- Vårt beslut grundar sig på den positiva uppmärksamhet och det goda
resultat som den nyligen avslutade STCC-säsongen innebar för Volvos varumärke,
säger Derek Crabb, chef för Volvo Cars Powertrain och nyligen utsedd till
huvudansvarig för Volvo Personvagnars Motorsport avdelning.
- Nu är tiden inne för att ta nästa steg inför kommande säsonger i STCC och att
svara upp mot det växande internationella intresset för green racing, genom att
utveckla en ny och modern grön tävlingsbil på Volvo C30-modellen.
- Valet var tämligen enkelt att gå från årets tävlingsbil Volvo
S60. Volvo C30 är en något mindre och smidigare bil med mycket goda
köregenskaper redan i standardutförande.
- Utvecklingen av den nya tävlingsbilen kommer att ske i samarbete
mellan Volvo Personvagnar och Polestar Racing, som framgångsrikt drivit vårt
deltagande i STCC under flera år. Det är dock för tidigt att i dagsläget ge
någon detaljerad information om bygget av den nya bilen. Målsättningen är
däremot kristallklar - det är en vinnarbil vi ska ta fram, fortsätter Derek
Crabb.
Kaross:
C30-kaross i standardutförande förstärkt med skyddsbur och
sidokrockskydd på förarsidan utvecklat i samarbete med Caran.
Aerodynamik:
Främre splitter (nedre delen av stötfångaren) och bakre vinge
utvecklad av Polestar i Volvos vindtunnel.
Motor:
5-cylindrig tvärställd radmotor i helaluminium på 1999 cc med
fyrventilsteknik.
På cylinderblock och cylinderhuvud tillåts endast mindre
modifieringar medan ventiler, kamaxlar, kolvar, vevstakar och vevaxel har bytts
mot racingspecifika komponenter.
Effekt/vridmoment: 280+ hk vid 8 750 varv/minut. Ca 230 Nm vid
7300 varv/minut.
Bränsle: E85
Avgassystem:
Av rostfritt stål, med katalytisk avgasrening. Specialtillverkat av
Ferrita.
Drivlina:
6-växlad sekventiell växellåda med rakskurna drev, tillverkad av
Hewland. Framhjulsdrift.
Mekanisk differential med momentstyrda ramper och
friktionslameller.
SACHS 184mm tvåskivig kolfiberkoppling.
Vikt: Minimivikt 1 134 kg inklusive förare (58-60kg).
Främre hjulupphängning:
Ã-hlins McPhersonben som utvecklats tillsammans med Polestar.
Racingspecifika bärarmar och justerbar krängningshämmare.
Bakre hjulupphängning:
Multilinksystem med spiralfjädrar och Ã-hlinsdämpare.
Racingspecifika bärarmar och justerbar krängningshämmare.
Frambromsar:
Performance Friction
4-kolvsok med radiellt och axiellt ventilerade skivor 332x32
mm.
Bakbromsar:
Alcon 2-kolvsok med axiellt ventilerade skivor 290x10 mm.
Styrning:
Servoassisterad kuggstångsstyrning.
Fälgar:
17x10,0" BBS-fälgar
Däck:
Michelin 17", slicks (omönstrade), eller regndäck
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.