Nästa artikel
Volvo ska bli snålare 2013
Nyheter

Volvo ska bli snålare 2013

Publicerad 24 april 2012 (uppdaterad 24 april 2012)
Flera dieseldrivna modeller och en biogasbil i Volvos modellprogram ska få bränsleeffektivare motorer till 2013.

Volvo meddelar att motorerna ska bli bränsleeffektivare i de dieseldrivna versionerna av S60, V60 V70 och S80 till 2013 års modeller. För första gången ska huvuddelen av dessa bilar, med manuell växellåda, ha en koldioxidutsläppsnivå under 120 g/km.

Samma modeller blir tillgängliga med en ny femcylindrig turbodieselmotor (D3) med 136 hk och 350 Nm, som enligt uppgift släpper ut mellan 114 och 119 gram koldioxid per kilometer beroende på vilken modell den sitter i.

Biogasbilen Volvo V70 Bi-Fuel får också en ny tvåliters femcylindrig turbomotor med 210 hästkrafter som påstås vara 15 procent mer bränsleeffektiv än den föregående 2,5-litersmotorn.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos bränsleförbrukning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-04-24 13:22
snabb95

Mig veterligt så klarar man 120 grams grämsen redan i dag med V70 och S80. Fr.o.m. i år även med Automatlådan Powechift = dubbelkopplingslåda.

#2 • Uppdaterat: 2012-04-24 13:32
Filips

@snabb95 Grejen är ju den att D5:an (215hk) och D3:an (163hk) ska ligga under 120g, vilket de idag inte gör.

#3 • Uppdaterat: 2012-04-24 17:33
Irvor

Bra jobbat !
Det behövs mot konkurrenterna i klassen.

#4 • Uppdaterat: 2012-04-24 22:18
Per_K

Bra att Volvo satsar på vidareutveckling av gasbilar igen. Erfarenhet finns, och de hade en del på gång når de visade konceptbilen V70 Multi-Fuel 2006, men sedan tog det tvärstopp - gissningsvis för att det inte låg i linje med Fords strategier. Ur miljösynpunkt är gasdrift det allra bästa alternativet (det sedan länge enda Svanen-märkta bränslet), och för de som har har möjlighet att ha tjänstebil är reduktionen av förmånsvärdet (40%) en stor fördel.

#5 • Uppdaterat: 2012-04-25 13:25
kurrewi

Bra jobbat Volvo fortsätt så där, tänk att även Volvo börjar och ha bränslesnåla bilar. Om ni bara får ner servicekostnaderna också kanske man kan åka Volvo igen.

#6 • Uppdaterat: 2012-04-25 22:09
snabb95

EU körcykel tar inte hänsyn till dieselvärmarens förbrukning. Troligen samma sak med förbrukningen för att regenerera partikelfiltret. En Diesel som enligt EU-cykeln ligger på 118 eller 119 gram/km ligger i verkligheten över 120 gram/km och är i den meningen inte en miljöbil som skall skattebefrias.
För övrigt borde ingen Diesel vara miljöklassad p.g.a. NOx och partikelutsläpp.

#7 • Uppdaterat: 2012-04-25 22:09
snabb95

EU körcykel tar inte hänsyn till dieselvärmarens förbrukning. Troligen samma sak med förbrukningen för att regenerera partikelfiltret. En Diesel som enligt EU-cykeln ligger på 118 eller 119 gram/km ligger i verkligheten över 120 gram/km och är i den meningen inte en miljöbil som skall skattebefrias.
För övrigt borde ingen Diesel vara miljöklassad p.g.a. NOx och partikelutsläpp.

#8 • Uppdaterat: 2012-04-25 22:11
snabb95

.

#9 • Uppdaterat: 2012-04-25 22:17
snabb95

.

#a • Uppdaterat: 2012-04-26 12:24
plusminus

Min högsta önskan är att Volvo modifierar deras raka sexcylindriga treliters- motor, till en tvålitersdito med dubbelturbo. Detta därför att då skulle bränsleförbrukningen minska, men även för att radsexans konstruktion medför en vibrationsfriare gång än både radfemman- och ditofyran.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.