Sedan Volvo presenterade sin snålaste bil hittills, C30 Efficiency, har man tänkt ordentligt i ledningen. Nu ska effektivitet och verkningsgrad dominera Volvos modellprogram.
Under första delen av 2008 ska Volvo börja sälja sin C30 Efficiency. Det är en optimerad snålbil som drivs av en 1,6-liters dieselmotor med en förbrukning på 4,5 liter per 100 km. CO2-utsläppen från Efficiency ligger på 119 gram per kilometer, vilket klassar in bilen i den svenska miljöbilsförordningen.
Inom Volvo har man inte stillasittande sett och hört all kritik mot de stora och bränsletörstiga bilar vi använder i Sverige. Därför ser man nu över hela modellprogrammet och vad som kan göras för att sänka förbrukningen och CO2-utsläppen.
Förutom den Ford-utvecklade växellådan med dubbla kopplingar (som VW:s DSG) som sitter i C30 Efficiency jobbar man på en 2-liters turbodiesel med ytterligt låg förbrukning och låga utsläpp. Den ska användas i de större bilarna. Dessutom kommer direktinsprutade bensinmotorer med låg förbrukning att bli vanligare inom en ganska snar framtid.
Inom Volvo har man inte stillasittande sett och hört all kritik mot de stora och bränsletörstiga bilar vi använder i Sverige. Därför ser man nu över hela modellprogrammet och vad som kan göras för att sänka förbrukningen och CO2-utsläppen.
Förutom den Ford-utvecklade växellådan med dubbla kopplingar (som VW:s DSG) som sitter i C30 Efficiency jobbar man på en 2-liters turbodiesel med ytterligt låg förbrukning och låga utsläpp. Den ska användas i de större bilarna. Dessutom kommer direktinsprutade bensinmotorer med låg förbrukning att bli vanligare inom en ganska snar framtid.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.