Nya Volvo S90 utan tak – kan det vara nåt? Illustration: Vi Bilägare
Volvo fortsätter sin resa mot allt högre höjder i prestigesegmentet och Vi Bilägares illustratör ger nu sin vision av nya S90 som cabriolet.
Volvo C90 är byggd med traditionell tygsufflett istället för föregångaren C70:s plåtcab. Tygtak är elegantare och inkräktar mindre på bagageutrymme än en konstruktion med fällbart hårt tak. Den nya modellen är också en rejält mycket större bil. C70 byggde på bottenplattan från mellanklassbilen S40. Visserligen har nya C90 tappat 80 mm hjulbas jämfört med sedanen men med en totallängd på 4,88 m är det nya cabben en riktigt stor bil.
Volvo C90 T8 AWD blir toppmodellens beteckning och blir något så ovanligt som en fyrhjulsdriven laddhybrid-cabriolet. En fyrcylindrig bensinmotor med turbo och kompressor i kombination med en elmotor på bakaxeln ger en systemeffekt på 407 hk, 640 Nm vridmoment och en förbrukning kring 2,1 l/100 km. Att köra taklöst på ljudlös eldrift lär kunna bli en riktigt trevlig upplevelse. Räckvidden på el blir ca 50 km.
Om C90 skulle sättas i produktion torde prislappen hamna nära miljonen för toppversionen.
Diskutera: Borde Volvo börja tillverka C90?
Volvo C90 T8 AWD blir toppmodellens beteckning och blir något så ovanligt som en fyrhjulsdriven laddhybrid-cabriolet. En fyrcylindrig bensinmotor med turbo och kompressor i kombination med en elmotor på bakaxeln ger en systemeffekt på 407 hk, 640 Nm vridmoment och en förbrukning kring 2,1 l/100 km. Att köra taklöst på ljudlös eldrift lär kunna bli en riktigt trevlig upplevelse. Räckvidden på el blir ca 50 km.
Om C90 skulle sättas i produktion torde prislappen hamna nära miljonen för toppversionen.
Diskutera: Borde Volvo börja tillverka C90?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tveksamt anser jag med tanke på att det inte gick så bra för C70.
Kanske om några år om Volvo fortsätter att sälja bra men då inte med några större förhoppningar då det rör sig om en väldigt liten marknad. Det kostar att ligga på topp och det är möjligt att Volvo anser att de även behöver något sportigt sidan om Xc90 för att axla ansvaret som premiumtillverkare.
Svaret är nej. Efterfrågan är liten . Volvos varumärke har stärkts så pass att de inte behöver ta på sig ett förlustprojekt av marknadsföringsskäl.
Samma dag publiceras hur förträfflig MX-5 är. Undrar vilken cab man skulle välja???
Ska Volvo göra en cab igen så tycker jag det ska vara nån av dom mindre modellerna, inte 90-serien.
von Kloten:
...eller Power Meet. :-D
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.