Nästa artikel
Volvo S60 Polestar- rapport från provkörningen
Direktrapport

Volvo S60 Polestar- rapport från provkörningen

Publicerad 14 april 2014 (uppdaterad 15 april 2014)
Volvo har samarbetat med Polestar i tävlingssammanhang sedan 1996. På senare tid har de även fått se över vissa av Volvos produktionsbilar. Här deras version av senaste Volvo S/V60.

Nu har turen kommit till den senaste generationens S/V60 att hälsa på hos Volvos fabrikstrimmare Polestar. Vi Bilägares Erik Rönnblom är just nu på plats för en provkörning av bilen.

– Det regnar rätt mycket så jag har inte hunnit ta mig en ordentlig titt på den utvändigt. Men den har fått en liten spoiler på bagageluckan och fram på stötfångaren. Invändigt ser den ut som en vanlig S60.

Hur är den att köra?
– Den känns väldigt responsiv på alla sätt. Direktstyrd och kvick vilket gör den rolig att köra även i lägre hastigheter. Men den går utav bara attan. Volvos T6-motor ger i det här utförandet 350 hästkrafter och 0-100 Km/h går på 4,2 sekunder, tyckte jag att de sa.

Vad kommer bilen att kosta?
– S60 kommer kosta 640 000 kronor och V60 är 10 000 kronor dyrare. De här bilarna har precis all utrustning man kan köpa till dem. Totalt kommer det bara att säljas 80 bilar i Sverige.

Vad händer här näst?
– Det är lite synd att det regnar så mycket men imorgon ska vi testa den runt Ring Knutstorp och känna på hur mycket däcken orkar med.

Följer du Vi Bilägare på Instagram (@vibilagare) kan du se ett kort videoklipp med senaste Polestar Volvon. Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nummer 7/14, ute sjätte maj.

Diskutera: Vilken ny Volvo vill du se en Polestarversion av?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-14 16:38
Thommys

"... tyckte jag att de sa." Då behöver det inte vara 4,2 .

En Mercedes C-klass AMG gör det på 4,5 men då har den 457 hk, med en tjänstevikt på 1795 kg. Antingen är Volvon väldigt lätt eller så är den lågt växlad, eller både och. En standard V60 ligger runt 1700 kg i tjänstevikt.

#2 • Uppdaterat: 2014-04-14 17:50
mason_1

mmm.
4.9 sek med fyrhjulsdrift...
http://www.polestar.com/en-int/2013/world-debut-for-a-new-volvo-v60-engineered-by-polestar/

#3 • Uppdaterat: 2014-04-14 18:19
cadillachasse

Och det berättar de inte. Antagligen är accelerationstest gjort på rullar inomhus i optimala förhållanden där bilen ännu inte har tung extrautrustning färdigmonterad. Det är ju så man mäter fram bensinförbrukningen hos bilar = bästa förhållanden med minsta möjliga motstånd mot däcken. Tycker det.
är barnsligt av bilfabrikanter att göra så samt att de faktiskt "idiotförklarar" oss med seriöst bilintresse när de inte tror att vi förstår och vet dessa saker.

#4 • Uppdaterat: 2014-04-14 18:19
Thommys

4,9 sekunder. Ok. Då kan det inte vara kul att betalt 610.000 kr och så kommer det en Mercedes A-klass för 471.900 kr och kör förbi. (4,6 sek. AMG 4MATIC)

#5 • Uppdaterat: 2014-04-14 18:39
Sven E

Subaru WRX Sti är nästan en kopia i frontdesign ( ! ) och kostar 395 tusen

#6 • Uppdaterat: 2014-04-14 18:41
Sven E

Ganska lik Subaru?

http://indianautosblog.com/wp-content/uploads/2014/01/2015-Subaru-WRX-STi-front-at-NAIAS-2014-1024x682.jpg

#7 • Uppdaterat: 2014-04-14 19:02
Sven E

Skulle vilja ha en Volvo 340 Polestar !

#8 • Uppdaterat: 2014-04-14 19:48
Oomkullrunkelig

Polestar låter som namnet på en manlig porrstjärna, inte en polstjärna.

#9 • Uppdaterat: 2014-04-14 21:15
V8-Power

Ja eller så är det helt enkelt så att man syftar mot pole position, dvs stå först i starten på en racingtävling. En stjärna till att kvala in till första position i racingtävling, polestar.

#a • Uppdaterat: 2014-04-14 22:02
Serber

Thommys Volvon är fullutrustad, utrusta en A45 AMG så kostar den 600.000kr+ utan problem.
Sen tror jag denna bil kör ifrån den lilla Mercan på bana.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.