Efter ett dystert fjolår med ett försäljningsras på 12 procent går Volvo en ny vår till mötes på den återhämtade amerikanska bilmarknaden.
Under april registrerades 6 404 nya Volvobilar, en ökning med hela 41 procent jämfört med samma månad 2010. Den svenska biltillverkarens frammarsch är betydligt större än marknaden som helhet, som ökade med 18 procent.
Främsta orsaken till Volvos vändning är nya S60 som lanserades i höstas. Nästan 2 000 exemplar av sedanmodellen registrerades i april.
Även Volvo XC60 gick starkt framåt med 1 200 sålda bilar, en ökning med 46 procent. Det kan ses som en indikation på att amerikaner i tider med höga bränslepriser väljer något mindre bilar.
Under 2010 registrerades 53 952 Volvobilar i USA. I år väntas den siffran öka rejält.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo S60?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja hur många bilar såldes totalt i Usa i April?
Jo totalt 1.157.928 bilar såldes. Till exempel Hyundai Elantra, sålde 22.100 bilar, så visst är Volvo S60 het med 2000 sålda bilar.
....och Saab sålde 123st av nya 9-5 i april...
Finns inget land i världen där man har så många märken och modeller att välja på som i USA när man skall köpa nytt. För att få ett bättre perspektiv på Volvos försäljning i USA i april här under några fler märken. April var för övrigt Audis bästa aprilmånad någonsin i USA. Volvo är helt klart på gång. Volvos aprilsiffror är helt klart godkänt! Bättre skall det bli! Elanta är definitivt ingen bra jämförelse. Ett helt annat segment. Sålde mer än BMW, AUDI, Mercedes, Lexus, Chrysler m.fl
APRIL 2011
Volvo 6404
Jaguar Land Rover 4231
Infiniti 6761
Mitsubishi 8081
Audi 10 018
Acura 11 604
Cadillac 13 127
Lexus 17 576
BMW 18 805
Mercedes 19 157
Chrysler 20 309
S60 får fula 9-5 att se ut som en skönhet.
Det är ju ingen jättebedrift av Volvo att öka mer än dubbelt mot totalmarknaden. Eftersom som Volvo hade en usel aprilförsäljning förra året, så bör årets siffror betecknas som ljumma. Långt ifrån heta.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.