Tack vare en stark period för Chrysler (+27,2 %), Nissan (+25,3 %) och General Motors (+19,8 %) ökade bilförsäljningen i USA med 10 procent under september, jämfört med samma månad förra året.
Även Volvo hör till vinnarna som ökade mer än marknaden som helhet. 5 042 nyregistreringar noterades i september. Under årets första nio månader har det tidigare Ford-ägda märket ökat med 27 procent.
Sedanen S60 är särskilt populär, med 1 623 sålda bilar i september. Därefter följer suven XC90 och crossovermodellen XC60.
Sämst resultat av samtliga tillverkare noterades av förklarliga skäl av Saab, minus 61,2 procent. Endast 429 bilar såldes under september, jämfört med 1 127 i fjol.
Bland de större spelarna redovisar Toyota ett ras på 17,5 procent i september. Tappet kan härledas till företaget stora återkallelser förra året samt komponentbrist efter jordbävningen i Japan.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos USA-försäljning?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.