I en ny strategi från Volvo ligger fokus på att representera endast på de största mässorna på tillverkarens viktigaste marknader (Europa, USA och Kina). Exakt vilka mässor som prioriteras meddelas inom en snar framtid, enligt Volvo Sverige.
I Kanada har det här exempelvis lett till att Volvohandlarna själva fått ordna med monter och arrangemang till mässan i Toronto när Volvo centralt backat från evenemanget.
Volvo vill nå ut bättre med sitt varumärke - och troligtvis även jobba för att öka dess exklusivitet- genom att ordna egna event i stället för att närvara vid mindre mässor. Biltillverkaren uppmuntrar dock lokala initiativ som det i Kanada.
Diskutera: Tror du att det här är en vinnande strategi för Volvo?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Volvo är långt ifrån den enda biltillverkare som inte ställer ut på mindre lokala bilmässor. Det är därför bilutställningarna i både Melbourne och Sydney är nedlagda sedan bl.a, BMW och Mercedes dragit sig ur av kostnadsskäl. Då Australien är en liten skitmarknad med lite drygt en miljon nya bilar sålda per år så satsar man sin utställningsbudget på de stora marknaderna i Kina, USA och europa.
Mer förvånade att det finns de som vill satsa på mindre marknader, som t ex Sverige. USA, Kina, Ryssland, Indien, Brasilen, Tyskland, England. Det räcker gott och väl för de flesta. Varför anpassa sig till fler länder?
Senaste (sista?) bilmässan i Stockholm var ju år 2006, redan då hade ju flera stora biltillverkare dragit sig ur av kostnadsskäl.
@Uno
Med nya XC90 så leker man inte längre, med nya S90 kommer steget över märkas fullt ut.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.