Återförsäljarna som säljer bilar i Sverige blir generellt sett allt mer nöjda med generalagenterna till sina märken. Det visar en årlig enkät genomförd av Motorbranschens Riksförbund (MRF).
Men det gäller inte alla märken. Sveriges enskilt största märke, Volvo, får ett nästan åtta procent sämre betyg än förra året och Volvo har rasat till en 16:e plats på listan – från att i flera år ha legat i den absoluta toppen.
Volvochefen Håkan Samuelsson gjorde ett uttalande tidigare i maj där han förklarade hur viktiga återförsäljarna är.
– Vi behöver försäljningspartners, vi behöver servicepartners. Bilarna måste levereras och servas fysiskt. Men kunderna förväntar sig att få mer och mer information på nätet inför köpet, sa han.
BMW har däremot ökat kraftigt från en 17:e plats till att gå in på en imponerande andraplats på bara ett år. Mazda som vann förra året har halkat ned till en sjätteplats medan Kia har förbättrat sin position ordentligt.
Allra sämst i enkäten är Opel, Peugeot och Citroën som numera alla ingår i samma koncern.
I enkäten får återförsäljarna betygsätta hur de tycker leveranser, sortiment, utbildning, reservdelstillgång och kommunikation fungerar.
Förra årets position inom parentes. Källa: MRF
1. Isuzu (2)
2. BMW (17)
3. Subaru (9)
4. Kia (10)
5. Volkswagen personbilar (2)
6. Mazda (1)
7. Mercedes personbilar (12)
8. Seat (5)
9. Skoda (8)
10. Mercedes transportbilar (4)
11. Audi (6)
12. Volkswagen transportbilar (7)
13. Suzuki (14)
14. Renault (15)
15. Mitsubishi (16)
16. Volvo (11)
17. Honda (13)
18. Toyota (19)
19. Ford (18)
20. Hyundai (26)
21. Nissan (21)
22. Fiat transportbilar (–)
23. Fiat (20)
24. Peugeot (25)
25. Citroën (22)
26. Opel (24)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tack vare sig att Skoda klarar sig bättre än genomsnitt.
Toyota efter Volvo :-)
Märklig undersökning.
Märkligt...man ser väldigt många nya Volvo's.. men många tror nog det är status att åka runt i en Volvo, jag lyfter inte ens ögonbrynet när jag ser någon Volvo. Men jag är impad över Kia, de har verkligen steppat upp de senaste 10 åren...
Betyget på Opels generalagent är inte bara sämst i undersökningen, det är också det lägsta betyget och det största missnöjet som någon generalagent fått i undersökningens historia - saftigt.
Orsaken att Peugeot - Citroen ligger snäppet högre är att man sedan tidigare är vana vid PSA:s slavkontrakt, (KW Bruun är bara en bulvanfirma) medan Opels återförsäljare varit vana vid helt andra villkor och metoder och accepterar inte sådant.
Ja efter att ha jobbat som kundmottagare och säljare för Peugeot så förstår jag att KW Bruuns märken (Peugeot, Citroen och Opel) hamnar långt ner. Dryga att ha att göra med, krångliga garantisystem som gör att man till slut inte orkar försöka driva garantiärenden mot dem och bilar med halvdan kvalitet...
Volvo dålig?
OBS att detta inte handlar om hur bra bilarna är utan om generalagentens handlande mot återförsäljare, t.ex. skulle ju inte BMW hamna så högt om man tittar på bilarnas kvalitet
Missnöjda återförsäljare > låga marginaler > förmånligare pris till konsumenterna?
Subaru. Har aldrig fattat att dra hästen bilen får så bra betyg.
En problemfri bil är det dock inte om man lyssnar på småfolket som äger dom gamla bilarna.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.