Ny kampanj ett fräckt busstreck mot bland annat Audi och Jeep.
Volvo har hittat på ett kreativt sätt att ladda bilen och samtidigt göra reklam för Volvo XC90 med laddhybrid-drivlinan T8 Twin Engine.
I en nylanserad kampanj som heter ”Highway Robbery” har man konstruerat en slags gummimatta som samlar upp energin från bilar som passerar över den på en motorväg i Kalifornien, USA. Energin omvandlas till el i en närliggande laddstation där en XC90 står och laddar batteriet.
Bredvid mattan har Volvo monterat en stor skärm där alla bilar som passerar över mattan tackas personligen för att de medverkat. En lite fräck passning till bland annat Audi, Volkswagen och Jeep.
Diskutera: Vad tycker du om uppfinningen?
I en nylanserad kampanj som heter ”Highway Robbery” har man konstruerat en slags gummimatta som samlar upp energin från bilar som passerar över den på en motorväg i Kalifornien, USA. Energin omvandlas till el i en närliggande laddstation där en XC90 står och laddar batteriet.
Bredvid mattan har Volvo monterat en stor skärm där alla bilar som passerar över mattan tackas personligen för att de medverkat. En lite fräck passning till bland annat Audi, Volkswagen och Jeep.
Diskutera: Vad tycker du om uppfinningen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Eller så är det den digitala skylten som rånar både Volvo och Bilarna på vägen..
.. om man nu är logiskt lagd.
Ovanligt fånig volvoreklam.
M3. så får du inte skriva. Nu kan inte ck sova inatt. Skäms på dig :-))).
Jag tycker mest att "musiken" är jobbig jag. Kul ide annars men den tar förstås mycket mer energi från passerande bilar än vad som laddas i Volvon.
Haha. Ja XC90 som laddhybdrid är ju ett rejält klavertramp av Volvo. Den blev ju rätt rejält sågad i recensionerna. Törstig och dålig räckvidd. En vanlig Prius är billigare och mycket bensinsnålare. Laddhybrider som inte fungerar i verkligheten är mest dyra marknadstricks som inte gör reell skillnad för miljön.
http://www.svd.se/xc90-laddhybrid-bast-i-klassen--anda-ett-fiasko
@Klokast
Sågad i en recension, därför är den ett fiasko? Den står för 20 % av XC90n totala försäljningsvolym. Den har fått väldigt fina recensioner i utländsk press (se Autocar.co.uk/Tyska automotorsport mm) och vunnit massor med priser.
Enligt SvD så går det att köra plug-in Volvon i 3 mil i långsam stadstrafik innan bensinmotorn tar över drivningen av bilen. Som jämförelse så går nya Prius laddhybrid 5 mil på batteri innan bensinmotorn startar.
Så Volvons körsträcka på enbart batteri liknar mer nuvarande Prius plug-in hybrid i körsträcka på enbart el.
man får ta infon lite med en nypa salt, allt som sägs är inte sanning.
Volvoägarnas egna uppgifter om körsträcka på bara el får man väl ändå tro på så som den här uppgiften.
http://www.jagrullar.se/forum/download/file.php?id=4890&sid=769e29ea928b007d1e4ccbc4ba097ebe
Då hamnar man en bit från 6 mil på bara el som vissa påstår!
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=79&t=125126&p=1064216
Vi får se hur långt man sedan kommer på sommaren med AC påslagen som oftast kräver mer energi än att värma bilen på vintern, å andra sidan rullar bilen lättare på sommaren med tunnare luft och varma kullager.
Kul - tills man tänker efter.
I praktiken kommer ju endast den bil som är inkopplad just där att kunna tillgodogöra sig den extra strömmen - om det blir något över efter reklamskyltens drivning. Och man kan ju faktiskt ställa vilken elbil som helst där, så det är ju inget som gör Volvon bättre.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.