Nästa artikel
Volvo populär arbetsgivare globalt
Nyheter

Volvo populär arbetsgivare globalt

Publicerad 21 september 2012 (uppdaterad 24 september 2012)
Volvo PV är för första gången en av de 50 attraktivaste arbetsgivarna i världen. Långt före ligger dock en annan biltillverkare.

Marknadsföringsföretaget Universum rankar årligen studenters mest attraktiva globala arbetsgivare, då 144 000 teknik- och ekonomstudenter världen över får betygsätta företag.

För första gången är nu Volvo Personvagnar med bland teknikstudenternas populäraste arbetsgivare, på plats 43 av listans 50 företag.

Det allra populäraste företaget för både teknik- och ekonomstudenter är Google. Fjärde mest attraktiva arbetsgivaren för teknikstudenterna är också en biltillverkare, nämligen BMW. Flera andra bilföretag finns också med på listan. Exempelvis Volkswagen på plats 12, General Motors på plats 15 och Toyota på plats 18.

Se Universums lista här.

Diskutera: Vad tycker du om listan?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-09-21 14:43
IngoS

Överraskande, men det måste ändå anses vara hedrande på något vis för Volvos del. Kan det vara imagen att man avancerat? I så fall kan det vara hoppfullt för Volvos premiumsegmentsatsning om framtida kunder ser det på samma sätt. Det kan knappast vara utvecklingsbudgeten, som måste vara bråkdelen av Fords, GMs etc. Kan det vara uttryck för ett genuint tekniskt intresse för teknik och intryck av att Volvo trots allt på vissa områdena är tekniskt världsledande (t ex elektroniska assistanssystem) och att man vill vara med "där det händer"? Kan det vara känslan av att tro på Volvo och vilja vara med i det vinnande laget? Är det alldeles för mycket jantelagen i vår hemmablinda bedömning av Volvo; att vi i vår nostalgi efter den för alltid förlorade folkhemsvolvon har missat någonting? Fast visst är det en bit kvar till BMWs placering. Noterar att Renault, Peugeot och Fiat/Chrysler måhända litet orättvist ligger utanför listan om man ser till FoUaktivitet och kreativitet. Fruktan för språkbarriärer?

#2 • Uppdaterat: 2012-09-21 15:06
Foxhunter

Att BMW är attraktiv som arbetsgivare har jag en bra förklaring till. Har haft nöjet att göra tjänsteresor både till BMW och Mercedes. Skillnaden var totala. I Stuttgart var allt väldigt strikt. Typiskt Baden- Wuttemberg. Alla hade likadana kläder och alla var nyktra och ordentliga och väldigt rena. Det var typiskt Mercedes! Dagen efter besökte jag fabriken i Munchen och där hade BMW- jobbarna en helt annan miljö. Alla hade fri tillgång till Franziskaner Weissbier och man drack rätt friskt. BMW menade att det var viktigt att alla arbetare trivdes, bilarna blev bättre då. Bayerna ÄR öl, helst wiessbier och i den andan ska bilarna skruvas ihop. Tänk att det kan skilja så mellan strikta Baden och det helt annorlunda Bayern. Köpa en BMW, nej tack!

#3 • Uppdaterat: 2012-09-21 16:13
Hackenbush

Att Volvo blir alltmer populär är ju en fjäder i hatten för Kina.

#4 • Uppdaterat: 2012-09-21 19:20
Back3vagen

Kul för Volvo!
Har erfarenheter från Mercedes E klass och BMW 5 serien. Mercan är en fantastisk bil med hög kvalitet och en stor omtanke om brukarna. BMW är i alla fall en mycket roligare bil, med bättre komfort och avsevärt mycket bättre vägegenskaper. En Merscedes åker man kungligt i, men i en BMW är man vägens konung!!

#5 • Uppdaterat: 2012-09-21 21:02
rac

vi bilägare lyckas bara hitta det positiva för volvo. Varför inte skriva lite om den andra verkligheten?
http://www.svd.se/naringsliv/motor/jacoby-sagar-egna-saljorganisationen_7519046.svd

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/det-ar-tufft-varje-dag_7477754.svd

#6 • Uppdaterat: 2012-09-22 09:49
rac

Volvo tappar stort i Kina – den marknad som skulle vara raket i Volvos globala tillväxtplan. Nu sparkar vd:n Stefan Jacoby landets säljchef Richard Snijders och flyttar fram säljmålet i Kina på 200 000 bilar hela fem år. Det kan få allvarliga återverkningar.

#7 • Uppdaterat: 2012-09-22 09:55
Leif Larsson (ej verifierad)

Och hur populära är Volvos underleverantörer som arbetsgivare. Är de oxå med i undersökningen?

#8 • Uppdaterat: 2012-09-23 10:04
Hackenbush

Att endast sälja 200.000 bilar är en katastrof för Volvo. Denna summa är en droppe i havet för en biltillverkare. Kina borde vara en ny chans för Volvo men det lär tydligen dröja.

#9 • Uppdaterat: 2012-09-23 12:26
rac

Är Volvo lyxig nog?

– Nej, säger han.

Ögonen får lyster. Brådskan är borta.

– Inte så länge vi har den här, säger han och pekar på ett svart plastvred på förarstolen.

– Och det här.

Han böjer sig snabbt fram och vidrör nålstygnen på lädersätet innan han pekar på sidopanelen till mittkonsolen.

– Det där håller inte måttet. Vi måste överhuvudtaget ta ett stort steg framåt när det gäller lyxkänsla.

Volvo PV:s vd sågar alltså sin egen lyxbil. Han har varit lika tydlig under hela intervjun.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/jacoby-jagar-pengar_7519752.svd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

#a • Uppdaterat: 2012-09-23 14:55
IngoS

Tack för referensen rac. Säger mycket om Volvos situation. Jacoby gör ju i intervjun ett synnerligen gott intryck, inga hala undanglidanden, På plats i Kina kan försäljningen öka, utvecklingskostnaden per enhet minska och välviljan från myndigheterna där öka. Kanske kan det gå. Vi får hoppas på uthålligheten hos ägarna och Jacoby och lägga till Volvo i vår aftonbön. Vi kanske är kvar i modstulenheten som mötte Jacoby i Volvo. Svackor i konjunkturen och glapp i försäljningen mellan modellerna kanske inte säger allt hur det ska gå för Volvo. Den folkhemska präktiga bysmedsbilen har tydligen trots allt inte gått fram i världen på senare år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.