Volvo sålde 40 952 bilar i september. Det är 13,5 procent fler än samma månad förra året. Under årets nio första månader sjönk dock försäljningen med sammanlagt 0,6 procent jämfört med året innan. Volvo har sålt 310 717 bilar sedan årets början.
Volvo fortsatte att växa så det knakar i Kina. Försäljningen i september ökade med 48,6 procent, till 5 719 sålda bilar jämfört med samma månad förra året. Hittills i år har Volvo sålt 43 380 bilar i Kina, en ökning med 41,3 procent. Volvo XC60 är kinesernas favoritvolvo med 2 482 sålda exemplar i september. Även Volvo V40 säljer bra.
Upp 23 procent i EU
Även i Europa går Volvo bra just nu. 23 391 sålda bilar i september innebär en ökning med 23,6 procent. Den Holländska marknaden är viktig för försäljningen, där är Volvo V60 Plug-in Hybrid och V40 de viktigaste modellerna. Volvo växte även i Storbritannien, Spanien och Schweiz.
Även på den inhemska, svenska, marknaden är Volvo på väg framåt. 4 701 bilar såldes i september, vilket är en ökning med hela 21,6 procent. Volvo är därmed fortfarande störst på marknaden, med en 20-procentig marknadsandel. Hittills i år har Volvo sålt 36 325 bilar i Sverige, en ökning med 0,9 procent.
Som Vi Bilägare kunde rapportera igår går det motigare på den amerikanska marknaden, där Volvo backade med 16 procent i september.
Diskutera: Hur ser du på Volvos plussiffror?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Heja Volvo.
Lite drygt 5000 bilar i Kina låter som en loppspotta.
"Volvo faller i USA" - "Volvo på väg framåt" ?
Jaha, och?
Ja om man uttrycker det i procent låter det ju mycket, Men det är ju ingenting mot vad procentsatsen var när Volvo sålde bil nr 2, då ökade man försäljningen med 100%.
Är det lite cynisk och världsvan ödmjukhet här i kommentarsfältet, eller en jantelagsliknande oförmåga att glädjas när det går bra för sin "granne"?
Heja Volvo säger jag, och jag är inte ens svensk...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.