Fjärrstart av kupévärmaren som startas med ett SMS från mobiltelefonen. Det tyckte Janne Johansson lät som en utmärkt idé av Volvo och köpte sig en ny XC70 diesel förra sommaren.
Janne Johansson driver Vuonatjvikens Stugby i väglöst land i Arjeplogs kommun. Bilen lämnar han där vägen tar slut, tolv kilometer från stugbyn.
– Perfekt att kunna sätta på värmaren i förväg så att man kan sätta sig i en varm bil direkt, tyckte han.
Extrautrustningen Volvo On Call (VOC) kostar 8 900 kronor hos Volvo-återförsäljaren Forslunds Bil i Skellefteå där Janne köpte sin nya bil. I priset ingår ett mobilabonnemang hos VOC:s samarbetspartner Telenor. Och det är där haken sitter.
1. Norra Norrlands inland hör till landets mest kylslagna vintertid. Här om någonstans behövs verkligen kupévärme.
2. Telenor har bra täckning för 3G och GSM över hela landet – utom i norra Norrlands inland.
Där Janne Johansson håller till har Telenor absolut ingen täckning och därmed fungerar inte systemet med fjärrstart av värmen via SMS. Av förståeliga skäl är Janne rejält sur över att han betalat extra för en finess som är oanvändbar.
I Volvos beskrivning av fjärrsystemet varnas för att systemet bara fungerar där partnerns (Telenor) har GSM-täckning. Stig Eriksson, vd på Forslunds Bil i Skellefteå, säger att man upplyser alla kunder om detta. Men Janne Johansson säger att han inte fick någon information och att han känner sig lurad.
På Volvo i Göteborg säger Bo Larsen, presschef:
– Vi har förståelse för att kunder som inte informerats om begränsningarna är missnöjda. Det är självklart att vi ska vara helt öppna med förutsättningarna och det förvånar om våra återförsäljare i de här områdena skulle missat att upplysa sina kunder om vad som gäller. De har nämligen själva varit kritiska till den dåliga täckningen i norra Norrlands inland.
Varför samarbetar då Volvo med ett mobilföretag (Telenor) som har så stora vita fläckar på täckningskartan norröver?
– VOC är en liten del av ett mycket omfattande samarbete mellan Volvo och Telenor. Men vi är medvetna om problemet och arbetar på att hitta en lösning så att alla kunder ska kunna få användning av VOC.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo On Call?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så kunden kontrollerade inte om den mobiloperatör som användes hade täckning där han bor innan han beställde tillbehöret och när det inte fungerar där just han bor så är det volvos fel. Tja, det är ju logiskt. Hade han ansett att det var Samsungs fel om hans nya telefon med telenor abbonnemang inte fungerade där han bodde också?
Det här handlar snarare om en bristande förståelse för teknologi än något fel från återförsäljare/volvo.
Att anklaga Volvo för dålig mobiltäckning är ganska korkat.
Alla som bor i norrland vet att Telia har bäst täckning. Att Volvo inte kollar upp täckningen när man sluter avtal kan man väl inte lasta kunderna för. Men götebörjarna orkar väl inte tänka på allt.
Vovlo On Call har också funktioner för att automatiskt ringa upp och larma om man krockar, så det är inte bara en leksak för värmaren. Säkerhetsrelaterade funktioner måste man få ställa maximala funktionskrav på.
Det är ganska korkat av "Snackenbush" att tro att Volvo är teleoperatör.
Men det är otroligt korkat av Volvo att använda en operatör som har så begränsad teckning !
Korkat av solsken att inte fatta mitt inlägg vilket jag menade att Volvo INTE är teleoperatör.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.