Projektledaren Akhil Krishnan har ansvarat för utvecklingen av Volvo EX30, ett uppdrag som blev ännu mer komplicerat då covidpandemin fick sitt utbrott strax efter att projektet dragits i gång och Kina stängdes ner.
– Eftersom vårt team var delat mellan Sverige och Kina fick vi hitta nya sätt att arbeta, berättar Akhil Krishnan.
– Vi hade en modell av bilen på vardera stället och hade ständiga möten online. Vi hade ett rum i vardera utvecklingscenter med en ständigt uppkopplad videoutrustning så man bara kunde springa in och prata med den man behövde prata med.
Varför har ni inte själva konstruerat bilen från grunden i Göteborg?
– Det handlade om tajming. Vi behövde snabbt ta fram en mindre elbil för Volvos program. När vi erbjöds den här plattformen (via Volvos ägare Geely, reds. anm.) och fick möjlighet att justera den efter våra specifikationer och behov så nappade vi.
Är EX30 en bil som kommer att locka nya kunder till Volvo?
– Ja, men inte bara nya kunder utan även de som redan kör Volvo och vill gå ner i bilstorlek av endera anledningen. Om man tidigare behövde en XC60 kanske läget blir ett annat när barnen flyttat ut eller man blivit pensionär.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.