Nybilsregistreringarna i EU minskade med 1,7 procent under 2011, jämfört med 2010. De flesta stora bilmarknaderna minskade då Frankrike backade med 2,1 procent, Storbritannien med 4,4 procent, Italien med 10,9 procent och Spanien med 17,7 procent. I Tyskland ökade dock försäljningen med 8,8 procent.
Tyskland är därför fortfarande den största bilmarknaden i EU med 3 173 634 nyregistreringar under 2011. Därefter följer Frankrike med 2 251 669 nyregistreringar och Storbritannien med 1 941 253 nyregistreringar. Totalt såldes 13 111 209 bilar i EU under 2011.
Det var dock en liten marknad som stod för den största individuella ökningen. 8 843 bilar såldes i Lettland 2011, vilket är en ökning med 77,8 procent jämfört med året innan. Den största minskningen, 31,3 procent, stod Portugal för då 153 433 bilar såldes i landet.
Stark ökning för Volvo
Den svenska bilförsäljningen ökade med 5,3 procent till 304 984 sålda bilar.
Glädjande för svensk bilindustri är att Volvo ökade sin försäljning i EU starkt under 2011 jämfört med året innan. Tillverkaren sålde 234 613 bilar, vilket är en ökning med tio procent.
Flest bilar sålde föga överraskande Volkswagen, som dessutom ökade med 8,8 procent och sålde 1 622 045 bilar. Volkswagen group blev också största koncern med 3 045 000 bilar, en ökning på 7,5 procent.
Den största procentuella ökningen stod Jeep för, medan Mazda stod för den största minskningen.
Diskutera: Vad tycker du om EU-försäljningssiffrorna?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu kommer kinesiska Volvo! Se upp Torslanda, snart ryker jobben.
Nog har Volvo en bra bit innan dom säljer bilar i dom volymerna...
Den tyska bilmarknaden ökade med 8,8 procent. Volkswagens ökning anger ni också till 8,8 procent. Troligen finns här ett samband...
Övriga bilmarknader minskar i Europa, vilket innebär att franska och italienska bilar får en minskad försäljning för deras egna hemmamarknader minskar. Italiens fall på 10,9 procent och även Spaniens fall på ännu mer gör att Fiat sitter illa till då detta är oerhört viktiga marknader för Fiat.
Tydligen har vanligt folk inte längre råd köpa bilar i samma utsträckning som förr, och de som har råd väljer de exklusivare bilarna vilket då gynnar Volvo för Volvo har ju upphört att vara en folkbil och istället satsar på att vara en lyxbil för de bättre bemedlade med gott om pengar.
Toyota är ett bättre köp. Avensis kombi kan jag rekommendera starkt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.