Volvo Cars och Geely Holding startar ett nytt samarbetsbolag för att bland annat kunna utveckla elfordon snabbare.
Det är inte alltid så lätt att hålla koll på företagsstrukturerna i storföretagsvärlden. I nuläget kontrollerar Geely Holding Volvo Cars, Geely Auto och Lynk & Co. Det nya bolaget kommer att ägas till lika delar av Volvo Cars och Geely Holding och tanken med bolaget är att dela på fordonsarkitektur och motorteknologi mellan Geely Auto, Vovlo Cars och Lynk & Co. De tre biltillverkarna ska också genom det nya bolaget samarbeta med inköp av gemensamma komponenter för att få ner kostnaderna.
– Att bilda partnerskap för att dela kunskap och teknologier är vanligt inom bilindustrin. Det här samarbetet kommer stärka vår förmåga att utveckla nästa generations elektrifierade bilar, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.
Samtidigt som det nya samarbetsbolaget tillkännages meddelar Volvo också att de tar en "betydande minoritetspost" i Lynk & Co. Det innebär att Lynk & Co nu ägs av Geely Holding, Geely Auto och Volvo Cars. Volvos nya ägarandel ska ytterligare stärka samarbetet mellan företagen.
– Att dela både nuvarande teknologi och nästa generations fordonsarkitekturer kommer att ge oss stora fördelar. Jag är övertygad om att dessa synergier kan uppnås samtidigt som vi behåller de separata identiteterna och den strategiska autonomin hos våra olika bilmärken, säger Li Shufu, ordförande i Geely Holding.
– Att bilda partnerskap för att dela kunskap och teknologier är vanligt inom bilindustrin. Det här samarbetet kommer stärka vår förmåga att utveckla nästa generations elektrifierade bilar, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.
Samtidigt som det nya samarbetsbolaget tillkännages meddelar Volvo också att de tar en "betydande minoritetspost" i Lynk & Co. Det innebär att Lynk & Co nu ägs av Geely Holding, Geely Auto och Volvo Cars. Volvos nya ägarandel ska ytterligare stärka samarbetet mellan företagen.
– Att dela både nuvarande teknologi och nästa generations fordonsarkitekturer kommer att ge oss stora fördelar. Jag är övertygad om att dessa synergier kan uppnås samtidigt som vi behåller de separata identiteterna och den strategiska autonomin hos våra olika bilmärken, säger Li Shufu, ordförande i Geely Holding.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Många tror att Volvos framtid är att bygga bilar men snarare är Vattenfall som ska se upp.
Samarbetsbolag? Låter som det är två likvärdiga parter. Men det är väl så att Geely äger Volvo Cars?
Ford Och Opel räknas inte som Tyska och bjuds aldrig in till sådana möten, det är oftast positivt.
Vi får allt se för att Kina är känt för skuggdans med olika flaggor. Geely Volvo och helt säkert ett par till, titta här o titta där, flöjt o cymbaler ackompanjerar... att koka soppa på spik heter det här uppe i det kalla nord.
Svårt att hålla reda på vem som äger vem och vem som samarbetar med vem. Renault äger Nissan som nu äger Mitsubishi Motors. Renault Alaskan och Mercedes X Klass är egentligen förklädda Nissan Narvara.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.