Giganterna går ihop i gemensamt bolag med syfte att utveckla vätgasdrivna tunga fordon.
Volvokoncernen satsar 6,5 miljarder kronor och får 50 procent av ägandet i ett gemensamt samriskbolag med Daimler Truck AB. Målet är att under andra halvan av 2020-talet ha igång serieproduktion av tunga fordon med bränsleceller.
– För lastbilar som behöver klara tunga laster och långa sträckor är bränsleceller ett viktigt alternativ och en teknologi där Daimler byggt upp betydande erfarenhet under de senaste tjugo åren genom sin bränslecellsenhet inom Mercedes-Benz. Det här gemensamma initiativet med Volvokoncernen är en milstolpe på vägen mot bränslecellsdrivna lastbilar och bussar på våra vägar, säger Martin Daum, vd för Daimler Trucks AG och medlem i koncernledningen för Daimler AG.
– Genom att kombinera Volvokoncernens och Daimlers erfarenhet inom det här området kan vi öka hastigheten i den här utvecklingen, vilket är bra både för våra kunder och för samhället i stort. Med det här samriskbolaget visar vi tydligt att vi tror på bränsleceller för kommersiella fordon, säger Volvos vd och koncernchef Martin Lundstedt.
Det är alltså Volvos avdelning för tyngre fordon som satsar på bränslecellsutveckling – på personbilssidan finns inga sådana planer. Tidigare har Volvo Cars vd Håkan Samuelsson att man valt bort vätgasdrivna bränslecellsbilar för att satsa allt på batteri-elbilar istället.
Bränslecellsfordon tankas med vätgas. I dem sitter bränsleceller som omvandlar den kemiska energin i bränslet, i det här fallet väte och syre (från luften) till elektricitet. Elektriciteten används för att driva fordonets elmotorer. Enda restprodukten är vatten. Vätgasdrivna fordons fördel gentemot elfordon är att det i nuläget går snabbare att tanka fullt på vätgas – vilket går på några minuter.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos och Daimlers samarbete kring bränsleceller?
– För lastbilar som behöver klara tunga laster och långa sträckor är bränsleceller ett viktigt alternativ och en teknologi där Daimler byggt upp betydande erfarenhet under de senaste tjugo åren genom sin bränslecellsenhet inom Mercedes-Benz. Det här gemensamma initiativet med Volvokoncernen är en milstolpe på vägen mot bränslecellsdrivna lastbilar och bussar på våra vägar, säger Martin Daum, vd för Daimler Trucks AG och medlem i koncernledningen för Daimler AG.
– Genom att kombinera Volvokoncernens och Daimlers erfarenhet inom det här området kan vi öka hastigheten i den här utvecklingen, vilket är bra både för våra kunder och för samhället i stort. Med det här samriskbolaget visar vi tydligt att vi tror på bränsleceller för kommersiella fordon, säger Volvos vd och koncernchef Martin Lundstedt.
Det är alltså Volvos avdelning för tyngre fordon som satsar på bränslecellsutveckling – på personbilssidan finns inga sådana planer. Tidigare har Volvo Cars vd Håkan Samuelsson att man valt bort vätgasdrivna bränslecellsbilar för att satsa allt på batteri-elbilar istället.
Bränslecellsfordon tankas med vätgas. I dem sitter bränsleceller som omvandlar den kemiska energin i bränslet, i det här fallet väte och syre (från luften) till elektricitet. Elektriciteten används för att driva fordonets elmotorer. Enda restprodukten är vatten. Vätgasdrivna fordons fördel gentemot elfordon är att det i nuläget går snabbare att tanka fullt på vätgas – vilket går på några minuter.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos och Daimlers samarbete kring bränsleceller?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sedan återstår ju att utveckla en fungerande infrastruktur för drivmedlet också.
Vätgasen kommer säkert att bli en del i trafiken, dock tror jag, att vi kommer få se batteribilar i personbilsflottan och vätgas i tyngre trafik i första hand.
Tänk ändå, att det finns människor i dagens upplysta samhälle som menar att vätgasbilen har en stor fördel jämfört med elbil...
Obs, här kommer dagens enkla tumregel:
Vätgasbilen ÄR en elbil, visserligen en mycket energislukande variant, men ändå :-)
Ännu mera märkligt blir det om samma person(er) klagar över elbrist och kolkraft.
Vätgas som energibärare har såklart vissa fördelar jämfört med batterier.
Förmodligen för den tunga trafiken.
För mig som elbilsförare skulle det idag bli så dyrt och opraktiskt med vätgas, så det är inte ens någon idé att fundera på det som alternativ, men kanske någon gång i framtiden :-)
Jättepositivt med vätgaslastbilar från Volvo och Daimler !!!
Det här är givetvis goda nyheter. De problem som gör att vätgas i personbilar är dödfött finns inte alls i samma omfattning med lastbilar: tankningen sker redan långt borta från befolkat område, det finns åtminstone en chans att få ihop energiförsörjningskalkylen eftersom det är färre fordon och den höga milkostnaden betalas av kunden. Hoppas det blir mer än bara ord och prototyper.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.