Under fjolårets sista kvartal gjorde Volvo en rörelseförlust på 233 miljoner kronor - en väsentlig förbättring sedan förlusten på 5,3 miljarder under motsvarande period 2008.
Volvo Personvagnar presenterade 2005 en vinst på 2,7 miljarder kronor.
Sedan dess har det varit förlust varje år, 2006 uppgick den till 284 miljoner kronor för att 2007 öka till 1,2 miljarder kronor.
Rörelseförlusten för 2008 blev hela 10,7 miljarder kronor.
Vändning
Men nu ser det ut att vända för Volvo. Ägaren Fords bokslutrapport för 2009 visar att företaget krympt sina förluster med över hälften jämfört med året innan.
Förlusten för 2009 blev till slut 4,7 miljarder kronor.
Årets fjärde kvartal var särskilt positivt - det bästa sedan krisen slog till mot fordonsindustrin under sensommaren 2008.
Under 2009 har resultaten blivit bättre för varje kvartal.
Lägre materialkostnader
Ford anger flera skäl till den att förlusten nu minskar: kostnadsminskningar, högre försäljningsvolymer, gynnsamma pris- och mixeffekter och lägre materialkostnader.
Under kvartal fyra tillverkade Volvo 94 000 fordon, vilket är en ökning med 26 000 jämfört med motsvarande period 2008. Försäljningen slutade på 334 800 bilar.
Ford tror nu på fortsatt utveckling och förväntar sig att 93 000 Volvobilar byggs under första kvartalet 2010, 28 000 fler än samma period 2009.
Diskutera: Hur ser du på Volvos framtid?
Sedan dess har det varit förlust varje år, 2006 uppgick den till 284 miljoner kronor för att 2007 öka till 1,2 miljarder kronor.
Rörelseförlusten för 2008 blev hela 10,7 miljarder kronor.
Vändning
Men nu ser det ut att vända för Volvo. Ägaren Fords bokslutrapport för 2009 visar att företaget krympt sina förluster med över hälften jämfört med året innan.
Förlusten för 2009 blev till slut 4,7 miljarder kronor.
Årets fjärde kvartal var särskilt positivt - det bästa sedan krisen slog till mot fordonsindustrin under sensommaren 2008.
Under 2009 har resultaten blivit bättre för varje kvartal.
Lägre materialkostnader
Ford anger flera skäl till den att förlusten nu minskar: kostnadsminskningar, högre försäljningsvolymer, gynnsamma pris- och mixeffekter och lägre materialkostnader.
Under kvartal fyra tillverkade Volvo 94 000 fordon, vilket är en ökning med 26 000 jämfört med motsvarande period 2008. Försäljningen slutade på 334 800 bilar.
Ford tror nu på fortsatt utveckling och förväntar sig att 93 000 Volvobilar byggs under första kvartalet 2010, 28 000 fler än samma period 2009.
Diskutera: Hur ser du på Volvos framtid?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Av någon anledning tror jag att Geelyköpet kommer att kärva och Ford behålla Volvo. Krisen har lugnat ner sig och Ford har fått lite andrum, klart man vill behålla en premiumtillverkare med gott rykte då.
Jag tror att du är inne på rätt spår, Jan.
En premiumtillverkare? Tillåt mig skratta!
Hur kan man kalla Volvo för det?
En medioker mellanklassbil med halvnöjda kunder det är vad Volvo är. Man har heller inte visat vinst på 6 år. Börjar snart likna SAAB.
Tillåt mig skratta AE ! En klasslös Japanare med godtrogna kunder och tom vissa som måste hävda sitt märke och övertyga sig själva om att det är bra det dom kör det är vad Toyota är. Man har heller inte visat vinst (backade nu med 46 miljader!). För att inte tala om att dom skenar iväg, får trea i Euro Ncap och har ett uselt rostskydd. Läs bara ViBs senaste nummer om Toyota prius som minsann inte var så felfri. Den Toyota Priusen fick extra rostbehandling, hur blir det med dom nya som får ettor i betyg? Det går utför för Toyota nu verkligen..
AE, tillåt mig att skratta åt din kommentar :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.