Det spelar ingen roll om tjänstebilsföraren tjänar 200 000 kronor eller 2 500 000 kronor om året, Volvo är alltid det mest populära valet. Siffrorna från Statistiska Centralbyrån presenteras av tjänstebilskonsulten Ynnor.
– Det är oerhört skickligt av Volvo att kunna attrahera tjänstebilsförare oavsett inkomst. Trots märkets relativt lilla produktportfölj jämfört med jättar som Volkswagen, Audi, BMW och Toyota, lyckas Volvo möta efterfrågan hos alla typer av förare, från budget till lyx, kommenterar Ronny Svensson, vd för Ynnor.
– Det är också intressant att notera att detsamma nästan gäller för Saab, trots att man har ännu färre modeller än Volvo. Saab visar sig vara klart mer attraktiv som ”premiumbil” än Volkswagen i alla inkomstsegment, och till och med mer populär än BMW upp till miljoninkomsten, säger Ronny Svensson.
Ynnor noterar också att 45 procent av alla tjänstebilar i Sverige har ett förmånsvärde mellan 2 500 och 4 166 kronor i månaden samt att den största gruppen tjänstebilsförare, 20 procent, tjänar mellan 350 000 och 450 000 kronor om året.
Diskutera: Varför väljer tjänstebilsföraren Volvo?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är inte så märkligt, i Småland där jag är uppväxt bestämde flera av företagen att Volvo var den ända bil de fick välja på, man skulle helt enkelt gynna svensk inndustri, hur det är på andra orter vet jag inte men kan tänka mig att det är ganska vanligt.....
Tycker att det vore mer märkligt om Volvo INTE var den valigaste tjänstebilen med tanke på att det är en Svensk bil och dess solida rykte.
Många företag har aldrig valt något annat eftersom att myten om Volvo fortfarande är så stark.....
Företag med "lägre" löner köper inte märket för att det är billigt utan för att de TROR att Volvo är en billigare bil att äga ( för så har det väl alltid varit?)
Företag med "högre" löner köper märket för att det är billigt sett till utrymmen och komfort....Varför betala mer för ett märke på bakluckan?
Man vill oftast inte heller "sticka ut" mer än nödvändigt!
En fullutrustad V70 för 500.000kr är det ingen som lägger märke till men en snikutrustad Bmw 316 märks direkt......
Alla bilar idag skulle lätt kunna fungera som tjänstebilar med rätt anpassad utrustning,...men vi väljer ändå helt efter våra traditioner.....långt före praktiska och ekonomiska aspekter för hur skall man annars kunna förklara att folk fortfarande tror att en Volvo är en billig bil att äga?
Ja det där som Simon säger stämmer nog också. Soldidaritet och sånt skit ;). Kvalitet och driftsäkerhet spelar nog inte in så stort då de bara har bilarna i 3 år generellt sett.
Sen finns det troligen en mer oromantisk del av det hela med, att stora företag troligen har ramavatal med diverse tillverkare. Får för mig att många stora serviceföretag kör transportbilar från VW (Eon och dom där som bygger järnvägsspår nu för tiden bland andra), och då får de som ska ha tjänstebil välja från samma märke.
När skall ni börja använda det korrekta ordet FÖRMÅNSBIL.
Tjänstebil är det korrekta ordet för firmabil.
Så svaret på frågan varför tjänstebilsföraren väljer Volvo bör vara att arbetsgivaren tilldelat en.
När frågan är korrekt ställd, skall ni få ett korrekt svar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.