I våras meddelade Volvo att samarbetet med italienska Pininfarina, som äger 60 procent av Uddevallafabriken, ska avslutas i maj 2013. Volvo kommer då att köpa ut Pininfarina och stå kvar som ensam ägare.
När det sker kommer också produktionen i fabriken att upphöra, meddelade Volvo på måndagen. Stefan Jacoby är vd för Volvo Personvagnar:
– De låga volymer vi har i Uddevalla motiverar inte en fortsatt produktion. Fabriken levererar bilar av mycket hög kvalitet. Men en liten biltillverkare som Volvo Personvagnar kan, ur ekonomisk synpunkt, inte rättfärdiga en fabrik som tillverkar en enda modell i så låga volymer som vi har i dag, säger han i en kommentar.
Förra året tillverkades 10 000 bilar i fabriken. I dag utnyttjas endast 65 procent av kapaciteten, enligt Stefan Jacoby.
Erbjuder nya jobb
Beskedet innebär att fabrikens 600 anställda förlorar sin arbetsplats. Volvo lovar dock att det finns en framtid inom företaget för hela personalstyrkan i Uddevalla.
– Medarbetarna på Pininfarina är mycket kompetenta bilbyggare. Vi hoppas därför att så många som möjligt väljer att börja arbeta på någon av våra övriga anläggningar, främst i Göteborg och Skövde, säger Stefan Jacoby.
I dag tillverkas cabrioletmodellen C70 i Uddevalla. Volvo ska nu undersöka var en ny cabriolet kan tillverkas när nuvarande generationen C70 går ur produktion.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos nedläggning?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
de blir långt å åka för en del av personalen som bor som jag på kusten, eller norr om Uddevalla. Men that`s life!
Tur i oturen att det är motorväg hela sträckan. Juste trots allt av Volvo att erbjuda de anställda jobb på andra fabriker.
Eftersom pendlingen Trollhättan-Torslanda kommer öka finns det goda möjligheter till samåkning.
Volvo lägger ned.
Saab har en framtid, annars skulle aldrig Muller m fl satsa på märket.
RIP volvo!!!
Tycker inte att det går ihopa riktigt.....Volvo ökar mycket och nyanställer!
Nu har man helt plötsligt en fabrik för mycket,..men det är inga problem att "trycka in " över 600 personer i de övriga fabrikerna!?
De bygger bara en modell i den fabriken, den går bara till 65% kapacitet och den är inte särskilt effektiv. De har inget pressverk, och när de svetsat ihop karossen får den skickas till Göteborg för galvanisering. Det låter som ett dyrt sätt att bygga bil, och får man då inte upp volymerna är det väl knappast lönsamt.
Dumt att lägga ner, det finns ju alternativ:
Här vore läge att bygga lite specialmodeller, motsvarande Alpina och AMG.
Det skulle vara ett perfekt komplement både för att fylla fabriken och Volvos utbud.
Som det är idag, är det väl bara Polstar's C30 som är riktigt kul.
Så har då nedmonteringen av Volvo i Sverige påbörjats...
Jo för att ha en hel fabrik som bara bygger en modell är ju fullt logiskt och ekonomiskt... Inte.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.