Hur Volvo XC40 som elbil kommer skilja sig från andra XC40 utseendemässigt får vi veta först i mitten av oktober. På bilden syns XC40 som laddhybrid.
Småsuven som elbil blir den första från Volvo utan förbränningsmotor. Premiär i mitten av oktober.
Även om formen är bekant på XC40 som elbil har ingenjörerna behövt göra om en hel del i grundstrukturen. Detta enligt Volvo för att öka krocksäkerheten. Bland annat har de varit tvungna att omforma och förstärka frontstrukturen helt för att hantera avsaknaden av en förbränningsmotor under huven.
Dessutom har de vidtagit extra åtgärder för att skydda batteriet som sitter i bilens golv. Det omsluts av en bur tillverkad i extruderad aluminium, vilket skapar en inbyggd deformationszon i karossen.
Dessutom har de vidtagit extra åtgärder för att skydda batteriet som sitter i bilens golv. Det omsluts av en bur tillverkad i extruderad aluminium, vilket skapar en inbyggd deformationszon i karossen.
Elektriska XC40 utrustas med en ny sorts plattform för förarassistans, eller ADAS som det också kallas (Advanced Driver Assistance Systems). Mjukvaran till plattformen har utvecklats av Zenuity, det nybildade företaget Volvo äger tillsammans med Veoneer. Tekniken innefattar kameror, radar och ultraljudssensorer och plattformen kan enligt Volvo med lätthet vidareutvecklas i takt med att självkörande bilar introduceras.
XC40 som batteribil visas upp i Los Angeles den 16 oktober och Vi Bilägare kommer att vara på plats för avtäckandet.
Diskutera: Ser du fram emot premiären av nya Volvo XC40?
XC40 som batteribil visas upp i Los Angeles den 16 oktober och Vi Bilägare kommer att vara på plats för avtäckandet.
Diskutera: Ser du fram emot premiären av nya Volvo XC40?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.