Volvo har tillverkat märkets sista bil med dieselmotor. Det blev en XC90 som rullade av bandet på Torslanda tidigare i veckan, och som nu ska rulla in på Volvos nya museum.
Marknadsandelen för dieselbilar har störtdykt, inte minst hos Volvo. 2014 var nio av tio nyregistrerade Volvobilar i Sverige dieseldrivna – men förra året var den siffran tolv procent.
Vikande efterfrågan, höga kostnader för att vidareutveckla dieselmotorerna och – förstås – dieselskandalen gör att flera biltillverkare börjar fasa ut dieselmotorerna.
Volvo satsar nu i stället på laddhybrider och elbilar. Men laddhybrider är beroende av att laddas för att få låg förbrukning. Nya siffror visar att laddhybrider inom EU drar omkring 6 l/100 km i verklig trafik – visserligen mindre än dieselbilarna på 6,9 l/100 km, men inte så mycket mindre.
Enligt Erik Severinson, chef för strategi och utveckling på Volvo Cars, finns inte längre någon större efterfrågan på dieselbilar från köparna.
– Diesel har varit en väldigt viktig teknik, men tekniken går framåt. För oss är diesel en del av det förflutna, inte en del av vår framtid, säger han till Motor.
Bensinmotorerna kommer dock finnas kvar i Volvos laddhybrider. Utvecklingen och produktionen av dem görs nu av företaget Aurobay.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (36)
- 2024-03-28 16:52 Mr Snoid skrev: Raphael…
- 2024-03-28 14:23 Trucker skrev: Nä du vet…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.