Nästa artikel
Volvo har fortfarande kvar smutsiga bränslevärmare
Nyheter

Volvo har fortfarande kvar smutsiga bränslevärmare

Publicerad 26 september 2023
Volvo lovar återigen att fasa ut de bränsledrivna värmarna, som inte har samma utsläppsrening som den vanliga motorn.

När hösten och vintern smyger sig på kommer många börja använda bilens inbyggda motor- och kupévärmare. Att sätta sig i en uppvärmd bil på vintern är uppskattat.

Men om värmaren är bränsledriven släpper den ut mängder av smutsiga avgaser eftersom reningen inte alls fungerar lika bra som när motorn är igång och katalysatorn är uppvärmd. Tester har visat att det är bättre för miljön att kallstarta motorn och sedan köra iväg så att den vanliga avgasreningen kommer igång.

Volvo har tidigare uppgett att de bränsledrivna värmarna ska fasas ut i märkets laddhybrider. Nu när det nästan bara finns laddhybrider kvar i utbudet kommer allt färre Volvomodeller ha bränsledrivna värmare.

En bränsledriven värmare gör det mer behagligt att sätta sig i bilen vintertid. Men det kan släppa ut mer avgaser än att bara köra iväg med bilen och låta katalysatorn värmas upp.

Men i början av förra året fick Volvo tvärvända i frågan. De smutsiga bränslevärmarna togs tillbaka tillfälligt på grund av halvledarbristen. Volvo lyckades inte få fram komponenter till de eldrivna värmarna. XC60 och XC90 fick därför gå tillbaka till bränsledrivna värmare.

Så är det fortfarande. De Volvo XC60 och XC90 som rullar av bandet har i nuläget bränsledrivna värmare, men Volvo återigen att de ska fasas ut.

– De sista bränslevärmarna, i XC60 och XC90, kommer ersättas av elvärmare i början av november. Efter det har samtliga laddhybrider åter elvärmare, säger Magnus Holst på Volvo Cars pr-avdelning.

Saknar katalysator
  • En bränsledriven motorvärmare fungerar rent tekniskt på ett helt annat sätt en vanlig förbränningsmotor. Värmaren använder en låga som brinner i en kammare där avgaserna leds ut i ett rör under fordonet.  
  • Det gör också att behovet och möjligheterna till rening är helt skilda. De har ofta ingen efterbehandling eller katalysator.
  • Om bilen körs innan värmaren förvärmt motorn till optimal temperatur fortsätter värmaren jobba parallellt med bilens motor tills den är varm.
  • Eldrivna värmare använder elektricitet från bilens batteri eller från ett externt eluttag. De bränsledrivna varianterna drivs på bilens egna drivmedel och är inte bundna till en fysisk laddplats.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • 26 september 2023 Min skoda octavia iv …
  • 26 september 2023 Jag har en v60 Recharge t6 …
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.