Nästa artikel
Volvo halverar skaderisken på 12 år
Nyheter

Volvo halverar skaderisken på 12 år

Publicerad 27 augusti 2012 (uppdaterad 27 augusti 2012)
Risken att skadas i en ny Volvo har minskat med 50 procent sedan år 2000, enligt tillverkarens olycksstatistik.

Under det senaste decenniet har mycket hänt på säkerhetsfronten. Bilarnas krocksäkerhet har förbättrats avsevärt och olika tekniska system som bland annat bromsar automatiskt eller på olika sätt uppmärksammar föraren på faror i trafiken har tillkommit.

Landvinningarna har bidragit till att minska risken för att skadas i en ny bil – och det rejält. Volvo menar att skaderisken i tillverkarens nya bilmodeller minskat med så mycket som 50 procent jämfört med Volvobilar från år 2000.

Den siffran har Volvo kommit fram till genom att granska den egna databasen med uppgifter från verkliga trafikolyckor där tillverkarens bilar varit inblandade.

– Vi fortsätter att arbeta mot målet att ingen ska dö eller skadas allvarligt i en ny Volvobil år 2020, säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert på Volvo.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos säkerhetsarbete?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-27 13:46
hultarn

Nejnej... detta är fel! Enligt de uberkunniga experterna på Trafikverket så är det ju tack vare deras fartkameror som färre skadas och dödas.... Att bilarna ska ha blivit bättre nämns det inget om.

#2 • Uppdaterat: 2012-08-27 14:17
Thommys

De kommer nog inte klara 2020 på egen hand. Vad händer t ex om en bil kör över en obevakad järnvägsövergång när tåget kommer? Det krävs även att järnvägen får anpassad teknik som kan kommunicera med bilar. Idag finns på större bevakade järnvägsövergångar sensorer som känner av om en bil står inom bommarna. Men vi är långt ifrån där med alla övergångar. Bromssträckan är även som den är för tåg.

#3 • Uppdaterat: 2012-08-27 15:01
PREVIA

Om alla respekterade att inte passera järnvägsspåren när bommarna redan är på väg ner eller redan nere skulle mycket vara vunnet när det gäller sådana olyckor. Sedan vore det förstås bra om man förklarade för bilister att det går bra att köra rakt igenom bommar om man hamnat mellan dessa, även med bara hjälp av startmotor om man har en bil med manuell låda i bilen. Många bilister chansar vid halvbommar vilket inte är att rekommendera då tåget offtast klarar en krock bäst.
http://www.youtube.com/watch?v=YP5bZ_JGDKI&feature=youtube_gdata_player

#4 • Uppdaterat: 2012-08-27 15:38
trasten

Jag tror att det står på bommarnas insida att man ska köra igenom om man fastnat mellan dom!

#5 • Uppdaterat: 2012-08-28 10:40
johan44 (ej verifierad)

Bommarna är som tändstickor, bara att köra igenom. Det är otroligt olyckligt att polisen ofta säger i media att "bilisten fastnade mellan bommarna" när det sker en olycka, det får förmodligen fler att tro att det är kört om bommen går ner framför näsan.

#6 • Uppdaterat: 2012-08-30 22:11
Roger Skagerström

Finns fortfarande det klassiska scenariot! Att man får motorstopp på järnvägsövergången ;) Stog till och med om det i körkortsboken vill jag minnas.. Enda sättet jag kan tänka mig är väl om man har en efterbliven bil, är ovan att köra och gör som dom skriver, växla ner och håll på när du ska över :P

Samtidigt som ett fullastat Amtrak-tåg med en blind lokförare kommer allt närmre...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.