Att hålla nere batteriernas storlek, vikt och kostnad är några av de främsta utmaningarna i utvecklingsarbetet av el- och hybridbilar.
Volvo Personvagnar deltar nu i ett materialutvecklingsprojekt med mål om att ta fram ett kompositmaterial som kan lagra och ladda energi. Materialet utgörs av en kolfiber- och polymerblandning och uppges vara både starkt och formbart, vilket innebär att det kan användas till tillverkning av bilkarosser.
Reducerad vikt
Jämfört med en konventionell plåtkaross skulle vikten kunna reduceras med 15 procent, samtidigt som karossen kan nyttjas som batteri. Projektet startade tidigare i år på initiativ av Imperial College i London och ska pågå i ytterligare tre år. Nio europeiska företag och institutioner deltar, varav Volvo är ensam biltillverkare.
– Vår roll är att bistå med kompetens kring hur den här teknologin i framtiden ska integreras och att tillföra kunskap när det gäller för- och nackdelar kring kostnader och användarvänlighet, säger Per-Ivar Sellergren, utvecklingsingenjör vid Volvos Materialcentrum.
Som ett första test ska bilens reservhjulsbalja göras om till kompositbatteri.
– Det är en hyfsat stor struktur som är enkel att byta ut. Inte tillräckligt stor för att driva hela bilen, men den kan stänga av och på motorn då bilen står stilla, till exempel vid ett rödljus, säger Per-Ivar Sellergren.
Diskutera: Vad tycker du om karossen som batteri?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inte så bra med tanke på elektromagnetiska strålningen som personerna i bilen utsätts för. Den måste avskärmas.
mycket innehållsrik artikel...
Vad händer vid en sammanstötning????
Vad händer om batteriet måste bytas?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.