Totalt registrerades 1 128 327 nya bilar i Europa under april, en minskning med 3,8 procent jämfört med samma månad i fjol. Det enligt siffror från branschorganet Acea.
Den europeiska marknaden har ännu inte fått upp farten och har hittills i år sjunkit med 2,4 procent. Bakom minskningen finns stora tapp i viktiga länder som Spanien (-26,3 %), Italien (-19,0 %) och Storbritannien (-8,5 %).
Europas två största marknader visar däremot plussiffror, 10,7 procent i Tyskland och 4,0 procent i Frankrike. Sämre går det för de franska tillverkarna. Renault backade under april med 13,1 procent och PSA, som omfattar Peugeot och Citroën, med 18,3 procent.
Det ser ljusare ut för Volvo Personvagnar. I april ökade det svenska bilmärket sin försäljning med 1,9 procent, totalt 20 336 bilar. Volvo har nu en marknadsandel på 1,9 procent.
Tillverkarna som visar störst plussiffror är dock Lexus (+101,5 %), Alfa Romeo (+63,2 %), Mitsubishi (+47,2 %) och Hyundai (+28,4 %). Saabs siffror redovisas inte på grund av alltför låg försäljningsvolym.
Statistik för samtliga märken hittar du i det här pdf-dokumentet.
Diskutera: Vad tror du om Volvos framtid?
Relaterade dokument
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Goda
Volvos andel i försäljningen känns inte sådär jättestor med 1.9% marknadsandelar. Att försäljningsprocenten ökar för ett bilmärke behöver inte betyda att man sålt massor med bilar, bara att man sålt fler än förra året.
Men visst är en ökning alltid positiv.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.