Prislappen på 559 900 kronor skrämmer inte bort kunderna. Volvo V60 Plug-in Hybrid fortsätter sin frammarsch, och fortfarande är efterfrågan betydligt större än produktionstakten. Den första årsmodellen sålde slut innan ett enda exemplar hade rullat ut och nu kan Volvo tvingas att fördubbla den redan ökade produktionstakten.
Volvos chef för produktplanering, Lex Kerssemakers, säger i en intervju med brittiska Autocar att Volvo räknade med att kunna sälja 5 000 exemplar av 2014 års modell runt om i Europa. Dock indikerar efterfrågan att man egentligen skulle kunna sälja dubbelt så många bilar varje år.
Över hälften sålda i Holland
Bara Holland har man sålt 3 000 exemplar under årsmodellens första halvår. Den stora anledningen till den goda försäljningen i just Holland är att laddhybrider saknar förmånsvärde i landet.
Att öka produktionen är dock inte helt enkelt, enligt Kerssemakers. Det räcker inte med att Volvo själva klarar av produktionsökningen, även underleverantörerna måste kunna leverera delar i högre takt.
Enligt Kerssemakers bådar efterfrågan på Volvo V60 Plug-in Hybrid gott inför framtiden. Volvo planerar redan att inkludera hybridtekniker i fler modeller, bland annat nya Volvo XC90 som lanseras 2014.
Diskutera: Hur ser du på att Volvo dubblerar produktionen av V60 Plug-in Hybrid?
Service: 6 000 mil
Kontroll innerbelysning, signalhorn, laddkabel, ladda högvoltsbatteriet (vid behov). Kontroll framljus/bakljus, torkare/spolare, vindruta, torkarblad, rostskydd kaross. Okulär kontroll av högvoltssladd. Kontroll motorrum, drivaxeldamasker, fjäderben, kulleder, krängningshämmarens gummilager, bromsbelägg, bromsskivor, styrstag, bromssystem, stötdämpare, växellåda. Kontroll underrede, skruvfjädrar, varningsdekaler (att de finns kvar), däcktryck, mönsterdjup, punkteringssats, batteri, bromsvätska, kylsystem, kylvätska. Okulär kontroll av högvoltskomponenter/kablar. Spolarvätska, påfyllning. Serviceindikator, nollställning. LED-strålkastare, inställning. Däckkontroll lufttryck och kalibrering, provkörning.
Pris service i Stockholm: 3 500–4 000 kr (VW Stockholm Kista)
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Grymt! :D
Vore intressant att få med laddhybriderna här i tidningens bilstall och få en uppfattning om bränsleförbrukning vid vanlig användning av bilarna likt DNs körningar med laddhybrider som man kan följa här.
http://www.dn.se/blogg/laddhybridbloggen/
Det är givetvis bra att den här utvecklingen äntligen tar fart även om inte ens 10.000 bilar/år är så många att hänga i julgranen.
Det roliga eller snarare det tråkiga är att så fort det blir tal om en elbil eller hybridbil så blir allt plötsligt jättekomplicerat.
Givetvis så syftar man i vanlig ordning på batteritillverkarna som det senaste seklet har fått bära hundhuvudet för att elbilen har försenats.
Det är absolut inte biltillverkarna själva som fördröjer något....
Lita på att Volvo kommer att mjölka den här kon i några år innan bilarna hamnar på en skälig prisnivå för "gemene man"
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.