Volvo sålde 4 899 bilar på den amerikanska marknaden under oktober. Det är en ökning med 23 procent mot de 3 996 bilar som man sålde under samma månad förra året. Volvo fortsätter därmed på den positiva trend som har kunnat märkas under den senaste tiden.
Även under september lyckades Volvo nämligen öka sina siffror då man förbättrade försäljningen med 21 procent jämfört med samma månad 2010. Totalt har Volvo sålt 57 054 bilar i år.
Starkast framåt går dock Volkswagenkoncernen, som har sålt 38 415 bilar och därmed ökat sin försäljning med 36 procent. Även Chrysler (+27%), Daimler (+26%) och Hyundai (+22%) visar en stark ökning i sin försäljning.
Amerikanska tillverkare säljer mest
Samtidigt kommer de flesta utländska tillverkarna inte i närheten av de amerikanska i marknadsandelar när det gäller antal sålda bilar i USA. General Motors sålde 186 895 bilar i oktober (+2%) och har sålt över två miljoner bilar hittills under året. Ford sålde 167 502 bilar under oktober (+6%) och har hittills sålt knappt 1,8 miljoner bilar under 2011.
Totalt ökade den amerikanska bilmarknaden med åtta procent under oktober. Hittills under året har den stärkts med tio procent.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos försäljning i USA?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det e bra för alla att Volvo säljer bra med bilar. Hopas att de fortsätter att sälja ännu fler bilar!
Man kan då och då fundera över varför Volvo AB sålde Volvo Pv till USA som senare blev Geely och Kina? Volvo Pv hade mycket god försäljningsstatistik då beslutet togs, men något slags "mode" om koncentration på färre produkter lär ha varit utslagsgivande! Från Volvo AB påstods även att det vore alltför krävande för det relativt lilla Volvo Pv att genomföra den teknikutveckling som antogs komma att behövas.
Det visade sig sedan att den sk teknikutvecklingen fanns redan inom Volvo Pv och hämtades raskt över till diverse Ford-projekt!
Så min slutsats är att Volvo Pv går bra trots styrelser av den kvalité som Volvo AB förfogar över!
Bra att Volvo lyckas ta marknadsandelar på världens tuffaste bilmarknad för importbilar.De konservativa och patriotiska amerikanerna behöver lära sig att det finns alternativ till deras egna skitbilar!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.