Volvo har som mål att dubbla sin försäljning till 800 000 bilar per år och i den strategin är den kinesiska marknaden och Volvos kraftsamling där helt avgörande.
Ett orosmoln för Volvo har dock varit att kinesiska myndigheter dröjt med att utfärda tillverkningslicenser som gör det möjligt att montera bilar i företagets nya anläggningar i Daqing och Chengdu, och bygga motorer i fabriken i Zhangjiakou.
Men nu tycks knutarna ha lossnat för Volvo, som sedan 2010 ägs av kinesiska Geely. I juni godkände kinesiska myndigheter fabriken i Chengdu och nu meddelar Volvo att fabrikerna i Daqing och Zhangjiakou också fått den nödvändiga licensen.
Senare i år planerar Volvo att starta produktionen i Kina.
Diskutera: Vad tror du om Volvos framtid i Kina?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Volvo får grönt ljus i Kina".
Skall de inte ha vitt ljus fram och rött bak som i andra länder?
Volvos framtid i Kina tror jag inget om just nu men jag hoppas ju att de kan lyckas och finnas kvar på bilmarknaden även om jag själv aldrig kommer att köpa en.
Hej Hackenbush. Ska det inte vara vitt där ljust och fram där bak ;)
mvh /VW Polo 2012
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.