Nästa artikel
Volvo får grönt ljus i Kina
Nyheter

Volvo får grönt ljus i Kina

Publicerad 19 mars 2013 (uppdaterad 19 mars 2013)
Volvo är på god väg att kunna öppna sin första fabrik på kinesisk mark. Källor till Bloomsberg uppger att tillstånd är klart.

Volvo kommer att få tillåtelse att bygga bilar i Kina, uppger tre anonyma källor med insikt i affären till Bloomsberg. NDRC, den kinesiska myndighet som har haft förfrågan på sitt bord under en längre tid, ska tillslut ha godkänt Volvo.

Det hela har dock fortfarande ett litet hinder på vägen. Nu måste även det kinesiska statsrådet godkänna Volvos planer, men enligt Bloombergs källor är risken för ett nekande närmast obefintlig.

Ett godkännande för en tillverkning i Kina är betydelsefullt för Volvo eftersom det gör att man kan sälja bilarna billigare på den kinesiska marknaden. Det beror på att importerade bilar beläggs med en importskatt på 25 procent, något bilar som tillverkas i landet slipper.

Volvo går framåt på den kinesiska marknaden. Under januari och februari sålde man 8 719 bilar, vilket är en ökning med 31 procent jämfört med samma period 2012. Volvoägaren Geelys ordförande Li Shufu har tidigare sagt att han förvänta sig att Volvo ska växa fortare än den totala marknaden, som förväntas öka med tio procent i år.

Volvo planerar att öppna sin första kinesiska fabrik i Chengdu.

Diskutera: Hur ser du på att Volvo får tillverka bilar i Kina?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-19 12:20
saabnisse

Det är väl ok för Volvo att tillverka bilar i Kina, men ger det fler jobb i Sverige?
Var kommer utvecklingen att ske?

#2 • Uppdaterat: 2013-03-19 13:23
IngoS

Väntat men ändå välkommet. Undrar om den kan få gräddfil in till den kinesiska offentliga sektorn, dvs om den räknas som tillräckligt kinesisisk. Det kan ge försäljningen där extra skjuts. Hur mycket som blir svar i Sverige beror på hur Volvo lyckas i resten av världen. Verkar sannolikt att sydostasien delvis kommer att försörjas med kinesisktillverkade Volvo. Kanske kommande bilar i B och C-segmenten uteslutande kommer att tillverkas där för priskonkurrensens skull. Extrema lyxbilar typ en ev S100, som har för liten marknad utanför kina kan också bli aktuella att tillverkas bara där. Kvalitén blir nog lika bra som koreanska bilar, d v s fullt tillfredsställande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.