Det är inte lätt att sälja Volvos bilar i USA just nu. Den svenska biltillverkarens försäljning backade med 16 procent i september jämfört med samma månad förra året, till 4 188 sålda bilar. Under januari till och med september har man sålt 48 193 bilar, ett tapp på sju procent.
Det är dock inte bara Volvo som backar, utan även den amerikanska bilmarknaden som helhet. För första gången sedan maj 2011 är en månads försäljningssiffror sämre än samma månad året innan. Totalt såldes 1 137 206 bilar i september, vilket är ett tapp på fyra procent. Trots det har marknaden växt med åtta procent under året, vilket innebär att USA är på väg mot sitt bästa bilår sedan den ekonomiska krisen började.
En del av tappet i september kan förklaras av att Labour Day inträffade i början av månaden. Det innebär att de första dagarna i september räknades till augusti månads försäljning. Samtidigt kände bilhandlarna också att färre kunder hittade till bilhallarna.
Diskutera: Hur kan Volvo rädda sina vikande siffror i USA?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Som jag undrat flera gånger förut.
Varför tar man inte fram en rejäl Pickup?
Hur kan det komma sig
att Volvos marknadsförare är så korkade att de inte inser det?
Man har ju mycket att bygga på, det finns faktiskt inga ursäkter!
Volvo rättar sig inte efter vad marknaden vill ha. Volvo vill att marknaden rättar sig efter vad de tillverkar.
Japp Hacken, så har det varit länge i Sverige och det verkar som de tror att det gäller över hela världen!
visst kunde det verka frestande för Volvo att bygga en pickup eller s.k. "truck" för USA marknaden eftersom det är de som säljer mest, men tyvärr det går inte att konkurrera med modern och bättre teknik, den köparkategorin kräver en tung ram och stel bakaxel upphängd i bladfjädrar, och en stor, enkel och billig V-8 eller sexa. Och där är de amerikanska tillverkarna oslagbara
Låt Amerikanerna ha sina törstiga pickuper ifred.
En vacker dag kommer tiden ikapp även dem...
Volvo kan fokusera på andra moderna/miljömedvetna köpare, det räcker nog långt.
Nja Irvor, vill man sälja volymer så får man nog ta sig in på de stora marknaderna och därmed rätta sig efter vad bilköpare vill ha annars säljer man bara till den lilla klicken som redan gillar volvo och frågan är om det räcker i det långa loppet nu när bilförsäljningen inte är överdrivet bra och många biltillverkare brottas med problem.
Givetvis måste man rätta sig efter marknaden.
Om man tror att man ska styra konsumenterna och bestämma vad de ska ha är man väldigt illa ute.
Vill man vara med på marknaden gäller det att anpassa sig, vill konsumenterna ha rosa skottkärror med V8or tar man fram det om man kan!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.