Nästa artikel
Volvo Duett fyller 60 år
Nyheter

Volvo Duett fyller 60 år

Publicerad 4 juli 2013 (uppdaterad 4 juli 2013)
Det är nu exakt 60 år sedan Volvos första kombi lanserades. Modellen som tillverkades under nära 20 år tills krocktesten satte stopp.

I slutet av 1940-talet fanns ett stort behov av mindre transsportbilar. Volvo ville därför ha en liten transportbil i sitt modellutbud men saknade en lämplig ram att bygga på. Tillverkarens lilla rundryggade PV444 var en självbärande konstruktion så därifrån kunde man inte ta någon ram.

PV:ns lastmotsvarighet konstruerades då på en ny balkram. Det lätta varubilschassit 445 började tillverkas 1949 och senare, den 4 juli 1953 - för 60 år sedan - stod den första Duetten klar. Det var den första serietillverkade kombin från Volvo.

Många delar så som skärmar och motorhuv kom direkt från PV:n och priset för de två modellerna var likvärdigt.

Till en början var motorn en toppventilare på 1,4 liter och 40 hk. Även om modellen alltid behöll sitt 40-talsutseende moderniserades den i flera omgångar fram till 1969, då tillverkningen upphörde. Drygt 97 000 Duetter hade tillverkats när krocktestkraven infördes i Sverige. Volvo insåg att den gamla konstruktionen aldrig skulle klara de nya kraven. Dessutom fanns nu två andra modernare kombibilar i Volvos modellprogram – 220 Amazon och 145.

På Volvo Museum står det sist tillverkade exemplaret av modellen som startade Volvos 60-åriga herrgårdsvagnstradition.

Diskutera: Har du något minne förknippat med Volvo Duett?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-04 10:18
saabnisse

Det negativa minnet jag har av Duetten är det minimala utrymmet mellan ratten och ventilationsrutans framkant då den var öppen och man riskerade fingerskador.
Men det var ju en följd av det smala kupéutrymmet och den stora ratten.
På 444 och 544 var rutan rundad i framkant och stack inte in lika mycket mot ratten.

#2 • Uppdaterat: 2013-07-04 11:42
mcregor (ej verifierad)

...och det positiva minnet från min barndom var att vi under somrarna i vår stuga i Jämtland kunde få besök av min farbror och faster och mina kusiner och dom kom körandes från Trollhättan i en röd Duett. Det var alltid en höjdpunkt under sommarlovet.

#3 • Uppdaterat: 2013-07-04 14:14
Focus

Denna oömma bil, ett tecken för pålitlighet. För många år sen lånade jag en sådan. Jag körde ett par km och den gick väldigt dåligt. När jag lyfte på huven såg jag att fördelarlocket var i två delar, en bit hängde i en av tändkablarna. Resten av locket satt på plats utan att klämmorna för det var fastsatt och det hoppade varje varv rotorn gick runt. Vilken av dagens bilar hade klarat detta?
Svar: Ingen.

#4 • Uppdaterat: 2013-07-04 15:44
saabnisse

Visst var den tålig, även om den rostade lika mycket som de flesta andra bilar på den tiden klarade den sig ju hyfsat eftersom det var ett rambygge.
Men visst är det konstigt att kalla den "herrgårdsvagn", de flesta användes ju som arbetsfordon av hantverkare och några få finns ännu i drift.

#5 • Uppdaterat: 2013-07-04 19:29
Irvor

Minns när jag var liten (10 års åldern) och vi åkte grusväg till farmor, då fick jag alltid sitta i bagaget och hålla i handtaget på bakdörren så den inte öppnades i guppen.....

#6 • Uppdaterat: 2013-07-05 20:16
Roy J

Som 15-åring praktiserade jag hos ortens (Trångsund söder om Stockholm) radiohandlare tillika reparatör. Hängde med honom ut på uppdrag i hans gamla Duett. Som även en del andra hade han en körstil halvhängande över ratten. Han hade lika gärna kunnat vara utan ryggstöd.
Måste varit styrsnäcka på den bilen, för den hade ett fruktansvärt glapp i mittläget. Och inte var den något under av prestanda, precis.
Lasttålig, definitivt. Men nog fanns det trevligare bilar.
(Radiohandlaren hade för övrigt även en A- respektive T-Ford och tyckte nog att Duetten var en synnerligen modern bil.)

#7 • Uppdaterat: 2013-07-10 14:35
Mistro

När jag tog körkort så var Duetten redan 40 år gammal och tämligen ovanlig i trafik.
De man såg var oftast i väldigt dåligt skick och såldes billigt.
Men jag har haft ett par Amazoner och 164:or och då stötte man ju även på några utav de äldre syskonen.
Minns Duetten som oerhört ful och klumpig men sedan dess har jag omvärderat den.
Tyvärr finns det inte så många kvar och även väldigt dåliga ex tingar ett ganska högt pris.
Många har byggts om till Epa och A-traktorer och det är väl så ungdomar de senaste 30 åren bäst minns Duetten.
Även 240 och 740 har jag haft flera utav tills jag helt enkelt tyckte att de var för dåliga.
Känns därför lite märkligt när man idag stöter på dessa och tonårsgrabben tjatar över dess coolhet.
Bilarna var dåliga redan för 15 år sedan och kvadratmetervis utav plåt fick bytas i dem,..men några rullar som sagt än idag! ;)

För mig är det helt ofattbart att inte Volvo idag har en skåpbil eller pick-up.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.