Volvo Cars och deras kinesiska systerbolag Geely kommer gemensamt skapa ett bolag för utveckling av förbränningsmotorer. Omkring 3000 Volvo-anställda berörs.
På måndagen meddelade Volvo att man tillsammans med kinesiska Geely kommer att skapa ett gemensamt bolag för utveckling och tillverkning av förbränningsmotorer. Utvecklingen är också tänkt att användas till hybridfordon.
Totalt kommer bolaget bestå av cirka 8 000 anställda, 3 000 från Volvo och 5 000 från Geely. De anställda som berörs arbetar inom bland annat forskning och utveckling, tillverkning, IT och finansverksamhet.
I Sverige kommer främst motorfabriken i Skövde att påverkas, men också utvecklingsarbete i Göteborg. Omorganisationen väntas inte medföra någon reducering av personal, skriver TT,
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Där är svaret på att Volvo minsann inte skulle utveckla några nya dieselmotorer.
Men mycket troligt kommer detta nya bolag göra det. Och med detta så blir det slutet för Skövdefabriken.
Ingen idé att gissa vad som kommer av denna förändring. Geely har ju satsat väldigt i Göteborg hittills med Cevt etc. Men man undrar ju som Guran är inne på om det är ett dåligt maskerat sätt för Volvo att utveckla nya dieselmotorer under moderbolagets namn? Då kan de ju också tillverkas i Skövde eftersom de verkar tillhöra nya bolaget.
Men detta kanske är mer av en organisatorisk förändring där man samlar koncernens motorutveckling under ett tak, utan några direkta förändringar utåt.
Med tanke på kronans värde och om den fortsätter att falla kanske det blir Skövde som är den stora vinnaren, i Kina kommer det bli för dyrt med tillverkning, det får ske i låglöneländer.
Det är nog dock inte valutan som är avgörande för löneläget. Med svagare valuta kommer nog bara fler kronor i lönekuvertet på sikt, allt annat lika såklart. Som vanligt är det nog istället om det går att motivera högre lönekostnader på annat sätt som får tillverkningen att stanna här. För tillverkning är det ju ofta svårt, vilket vi ju sett i rätt många decennier när mycket tillverkning flyttat från väst till t.ex. Kina.
Gissar att detta gör det enklare att lägga ned hela fossildivisionen om några år.
Den gamla arbetsgivareklyschan ”Omorganisationen väntas inte medföra någon reducering av personal...”
Jo, det har man ju hört förut...
Det är ju inte säkert att det här behöver vara negativt för Volvo i Sverige, det kan ju t.o.m. hända att det blir mer jobb här. Finns ju många märken i det här gänget, Lotus, Proton, Lynk& Co t.ex. och alla behöver motorer, än är inte allt helt elektriskt.
Håkan Samuelsson: "Volvo skall inte utveckla några nya dieselmotorer"
Klapp klapp från samlad PK-journalistkår (samma kår som tidigare tillsammans med våra politiker gjorde allt för att få folk att köpa dieselmotorer, innan PK-fokus hamnade annorstädes)
Vad Håkan Samuelsson samtidigt visste men förstås inte sade: "Men Geely skall göra det åt oss och medan ni syltar ner er i PK-träsket så flyttar vi ut även de jobben" .
.
Man gör väl så gott man kan för att inte svärta varumärket som man delar med ett SVENSKT fordonsföretag när härdsmältan inom personbilsindustrin eskalerar. Blir många växelåds- och fosilbränslemedarbetare över när branschen/tillverkningen struktureras om.
Det är väl inte så konstigt att kan konsoliderar diverse utveckling om man är en fordonsgrupp, allt annat vore ju helt korkat!
Det är ju inte bara motorer, även om det är vad dagens nyhet handlar om, utan även annan teknikutveckling, plattformar och elektrifiering. Vad finns för nackdelar med det?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.