Volvo C70 introducerades i september 2005 på bilsalongen i Frankfurt. Sedan dess har det tillverkats 84 609 exemplar av modellen.
Flest bilar har sålts i USA, närmare bestämt 33 100 stycken, medan den i Sverige är desto ovanligare då endast 2 669 bilar har byggts för den svenska marknaden. Volvo C70 har tillverkats i Volvos fabrik i Uddevalla.
Med sitt tredelade elektroniskt uppfällbara plåttak är bilen både en kupé och en cabriolet.
Nu upphör försäljningen av Volvo C70 i Sverige. 150 nya bilar finns kvar och det rör sig om versionerna D4 Exclusive med dieselmotor eller T5 Exclusive med bensinmotor. Bilarna är utrustade med design- och teknikpaketet Inscription.
– Till detta har vi valt att sätta ihop ett "Exclusivepaket" där kunderna kan höja sin Volvo C70 till en ännu högre nivå till ett starkt rabatterat pris och som höjer bilens premiumkänsla ytterligare, säger Kristian Elvefors, försäljningsdirektör på Volvo Personbilar Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo C70?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Blir det någon ny C70?
Trist att Volvo lägger ner i Uddevalla, särskilt som den fabriken fått pris av JD Power.
Gissar att det kommer någon annan ny cab istället.
Kanske en C60, baserad på S60.
Men inte en plåtcab, utan en med sufflet.
Saknad av få? En ytterst konstigt designad bil. Den modell som jag tycker passar allra sämst med myrsloksfronten (kanske för att det är nån slags nödlösning av en 10 år gammal design..). Och kanske för att det är en cab..coupe... med taklinjen från en sedan. Mysko. Dock inte i närheten av att vara så mysko som sin föregångare. Men den hade iallafall rätt namn. Med tygtak såg den ut som en 850 med taket från en prärievagn.
Tycker lite som Roger. Fronten är ful och taklinjen är lite mysko.
Detta är nog den siste av alla cabbar jag skulle välja om jag ville ha en cab.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.