Vi Bilägares Tommy Wahlström befinner sig i Göteborg för en provköra den nya upplagan av Volvo C30 Electric, elbilen som ska tillverkas i 100 exemplar.
– Det här är alltså en uppdaterad version av Volvos elbil, generation två som man kallar den. Nytt är att den går att snabbladda på en och en halv timme och att bilen fått ny elmotor från Siemens, säger Tommy Wahlström.
– Och det är intressant eftersom Siemens ska bygga motorer och spänningsomvandlare till framtida Volvobilar. Det är ett nytt samarbete som man inlett.
Men Volvo C30 har ju lagts ned?
– Ja och det är lite surt förstås, det är klart att Volvo hellre skulle använda en annan bil, till exempel V40, men eftersom bilen bygger på arkitekturen från den tidigare C30 Electric fortsätter man med den bilen. Så C30 lever och den rör fortfarande på sig!
Hur är den att köra?
– Den har blivit lite piggare än tidigare, 250 newtonmeter finns från start, annars märks inte så stor skillnad, men elbil är ju alltid tyst och trevligt.
Går den att köpa?
– Nej, den går inte att köpa, det blir leasing till speciella kunder som får bli testpiloter. Vad man gör är att man vill prova tekniken, det är en rullande testbänk och Volvo säger att man ska vara beredd den dagen när marknaden för elbilar kommer.
Läs mer om C30 Electric och Volvos elbilsprojekt i Vi Bilägare nummer 9/2013 som utkommer den 11 juni. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo C30 Electric?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Äntligen ett sanningens ord....man vill vara beredda "den dagen som elbilen kommer"!
Problemet är att alla gör likadant som om de lanserades utav sig själv.
Säkert fungerar det likadant på andra marknader där företag sitter och väntar med spännande teknik på att marknaden skall "mogna" ?
Nä det finns många ord för tramsandet runt elbilarna men jag sammanfattar det hela med bullshit och bedrägeri!
Lansera bilen Volvo och var föredömmen på samma vis som i fallet säkerhet annars är ni bara lika fega som alla andra!
Volvo gjorde ju en gasbil en gång i tiden. Men la sedan ner tillverkningen pga att det inte fanns någon efterfrågan. Några månader senare sköt efterfrågan upp i höjden. Där förlorade volvo en bra marknadsandel. Istället var det VW Passat som tog över den marknaden och sålde tusentals (tiotusentals) gasbilar :) Jag har kört gasbil i 7år nu och är supernöjd. Den första var en Volvo S60 men när volvo slutade tillverka gasbilar så blev det en VW Passat istället. Har nu avverkat 3st VW Passat bilar. Dags att byta nu igen men det lutar åt en Nissan Leaf elbil istället denna gången. Mycket billigare i drift och att ha som tjänstebil! Laddar gratis på jobbet och vi kör ca 10 mil/dag så det är perfekt. Långresor så får det bli 2:a bilen som går på bensin.
Nja, Mistro, alla ligger ju inte slappt och väntar, lurande på konkurrenterna.
Denna Volvo är ju faktiskt utvecklad ytterligare. Dock tycker Volvo inte att den är färdig för massproduktion. De gör nog rätt i att vänta tills de fått fram något som kan tillfredsställa en större kundkrets.
Hur det nu än är så är de ju ett affärsdrivande företag som vill ha avsättning på satsat kapital. Alltså en balansgång. Vänta tills de fått fram något de verkligen tror på - eller göra som en del konkurrenter: släppa något halvfärdigt till högt pris för att få igen lite av pengarna.
Själv tycker jag att Volvo satsar förvånansvärt brett på olika lösningar, inte minst inom säkerhetsförebyggande system, med tanke på att företaget inte tillhör de största.
Här är en av de enligt Roy J, halvfärdiga men dyra elbilarna med för och nackdelar enligt redaktören i filmen.
http://m.youtube.com/#/watch?v=1kCG-WqpVnI&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D1k...
Tesla säljer bra jämfört med andra dyra bilar i USA ser man.
http://cleantechnica.com/2013/05/18/tesla-model-s-sales-much-higher-than-similarly-priced-cars-from-mercedes-bmw-and-audi/
Man kan ju som sagt fundera som man vill men då det gäller just elbilar så finns det mer än ett lik i gaderoben och vad det gäller att producera "halvfärdiga" eller halvdåliga produkter så är väl vår värld fylld utav just sådana?
Motståndet mot elbilen är betydligt mer massivt än det borde och vid det här laget så finns det komponenter som fungerar mer än tillräckligt bra eller är det ett nytt hjul eller en evighetsmaskin som vi försöker att uppfinna?
Tydligen accepterar vi kostnader på 50-70kr/milen utan att blinka och svindyra komponenter som ger extrema repkostnader men när ämnet faller på eldrift så blir allt plötsligt väldigt jobbigt.
Tillverka elbilen och sälj den till ett realistiskt pris så löser sig resten skall ni se ... :)
Mistro, här är bilen med rimligt pris, i USA i alla fall.
Det blir inte mycket mekande i Chevrolets nya elbil med 16 000 mils garanti på batteriet ser man här.
http://www.sae.org/mags/aei/11606/
0-100 på 8 sekunder är inte heller fy skam men så har den lilla bilen en motor på 120 kW eller 160 hk.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3700327.ece
Tack "PREVIA" ,..synd att vi inte har de priserna på bilar som i USA.
Släpp bilen här också Chevrolet så skall ni få se på gnistor .... ;)
Snälla ViB, har ni inga bilder från interiören? Har den t ex den digitala hastighetsmätaren? Hur skiljer den sig interiört från vanliga C30?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.