Många norska bilägare klagar högljutt på kvaliteten i nya elbilsmodeller. Norges Automobil Förbund (NAF) har sett en förbluffande stor mängd klagomål från nybilsköpare senaste tiden.
Detta är ett tydligt trendbrott. Tidigare har de juridiska ärendena främst varit kopplade till begagnatköp. För elbilar är det numera nybilskunderna som klagar.
NAF tror att mycket beror på att biltillverkare släpper ut bilar som inte är helt färdigutvecklade. Bland annat står Volkswagen ID 3 och Polestar 2 för många av fallen. Tesla är också högt representerade. Många fall handlar också om för kort räckvidd vintertid.
Nu har även Volvo drabbats av kvalitetsproblem i XC40 P8 Recharge, den nya elbilen som blir först ut i Volvos offensiv. XC40-ägarna i Norge har fått ett brev där Volvo beklagar situationen och ber om ursäkt, skriver sajten Motor.
Läs också: Här kommer Volvos nya elbil – så bra är den
”Vi förstår helt att det är både irriterande och frustrerande”
I brevet står att många ägare är nöjda med sina bilar, men att vissa kunder upplevt både mindre och större fel. Dit hör till exempel att flera av assistanssystemen stängs av med ett meddelande om att bilen måste åtgärdas, att larmet slås på och att strömmen till bilen stängs av.
”Detta borde inte vara fallet och om du är en av kunderna som har upplevt fel ber vi om ursäkt för detta. Vi förstår helt att det är både irriterande och frustrerande att ha köpt en ny bil som inte fungerar som förväntat”, står det i brevet, där Volvo också säger sig ”arbeta hårt för att lösa problemen så snart som möjligt och kommer göra vårt bästa för att förbättra kommunikationen”.
Volvo XC40 verkar dock inte ha drabbats av lika allvarliga problem som koncernsyskonet Polestar 2 där många ägare tvingats ta till en bärgare för att komma vidare eftersom bilen inte gått att köra. Polestar har gått ut med två återkallelser.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.