Nästa artikel
Volvo avstår lyxsedan
Nyheter

Volvo avstår lyxsedan

Publicerad 23 april 2013 (uppdaterad 23 april 2013)
Volvo kommer inte att utveckla en bil som kan konkurrera med BMW 7-serie och Mercedes S-klass, avslöjar vd:n i en intervju.

Länge har spekulationerna pågått huruvida Volvo under ledning av den kinesiska ägaren Geely ska bygga en riktigt lyxig bil som kan mäta sig med BMW:s och Mercedes toppmodeller. Volvo har dessutom själva producerat inte mindre än två konceptbilar, Concept You och Concept Universe, som visat en framtida lyxbil.

Om planerna på en lyxig toppmodell någonsin har funnits är de dock numera skrotade. Volvos vd Håkan Samuelsson säger i en intervju med Automotive News att en modell med en motor som kan konkurrera med V8- och V12-motorer inte passar ihop med Volvos ”gröna” image, och att biltillverkarens kunder inte ens skulle överväga att köpa en sådan bil.

Spekulationerna om en lyx-Volvo drog igång i samband med att Geely köpte Volvo 2010. Ordföranden Li Shufu antydde då att Volvo skulle gå upp i direkt konkurrens med Audi, BMW och Mercedes.

Nu ska Volvo istället koncentrera sig på att lansera en ny version av XC90 och ersätta S80 sedan med hjälp av den nya SPA-plattformen. Man ska också utveckla familjebilar tillsammans med Geely.

Diskutera: Hur ser du på att Volvo inte bygger en toppmodell?

Tystare däck

Vissa däck har en invändig skumfilt som dämpar vibrationer och ljudvågor inne I däcket. Tillverkare har olika benämningar, här är de vanligaste: 

Bridgestone – B-Silent
Continental – ContiSilent
Dunlop – Noice Shield
Goodyear – SoundComfort
Hankook – SoundAbsorber
Michelin – Acustic Technology
Pirelli – PNCS

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Klokt beslut, en sådan modell hade snarare stjälpt än hjälpt Volvo...
Prio ett måste vara att uppdatera de gamla modellerna och få fram en ersättare till V50, Volvo behöver en lite mindre kombi.
Med betoning på kombi, och inte "livsstilskombi"...

#2 • Uppdaterat: 2013-04-23 16:25
KaptenOberkommando

Beslutet må verka klokt, men idén var ju direkt dum. Fullständigt orealistiskt.

#3 • Uppdaterat: 2013-04-23 22:03
saabnisse

Det gjorde man ju redan 1953 när man spolade Philip.
Men då var det ett dumt beslut.

#4 • Uppdaterat: 2013-04-23 23:07
Roger Skagerström

Känns ju lite som att även om Kina är en marknad full med nyrika, så är det väl även där den vanliga mellanklassen kommer bli störst med tiden. Som Prestigelös skrev - en ny V50 (och även S40/50) som kan utmana Focus etc. Nuvarande V40 borde bli en utmärkt plattform.

#5 • Uppdaterat: 2013-04-23 23:22
4000 mil om året

Det finns en egenskap som de flesta av dagens bilar lider brist på och det är KOMFORT!
Det finns hur många "racerbilar" som helst. Hårda, bullriga och snabba i kurvorna.
Om Volvo fokuserar på bekväma och tysta bilar med bra stolar och bottenstarka motorer så blir de unika i dagens bilutbud.
Jag skall byta bil relativt snart och har påbörjat provkörning av troliga kandidater. Jag behöver inte åka många meter innan jag inser att stolarna helt enkelt har blivit sämre i dagens bilar. Just nu är det få som lever upp till komforten i min nuvarande V70 med laminerade rutor. Hoppas att Volvos kommande V90 blir en riktig komfortvagn.

#6 • Uppdaterat: 2013-04-24 07:10
Leif Larsson (ej verifierad)

Det är så många motstridiga uppgifter om Volvo.
Håkan Samuelsson har en linje, och Li Shufu har en annan.
Läste nyligen nedanstående artikel från AMS.
Verkar vara de dubbla budskapen som gäller vilken inriktning Volvo skall ha.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130424/geely-emgrand-kc-ny-lyxbil-med-volvo-s80-gener

#7 • Uppdaterat: 2013-04-24 10:23
KaptenOberkommando

Jag måste ändå göra en invändning mot "4000 mil om året". Dagens bilar lider inte brist på komfort - under förutsättning att kunderna väljer "vanlig" fjädring ... Men idag är det så tokinne att köpa sportchassi och stora fälgar med lövtunna däck att alla tillverkare tyvärr måste erbjuda sådan här utrustning till sina bilar - som kunderna sedan köper ... Om Volvo - eller något annat märke - helt skulle fokusera på bekväma och tysta bilar - alltså fjärran från att vara hårda, bullriga och snabba i kurvorna - lär försäljningen störtdyka.
Jag för min del har aldrig haft det problemet då jag varit Mercedes-åkare i en herrans många år. Mercedes har ganska motvilligt tagit fram "sportigare" varianter, men då Mercedes kundkrets fortfarande i huvudsak består av "äldre" och mognare köpare ligger tyngdpunkten fortfarande på just komforten. Sedan kan vi konstatera att Mercedes har tappat i försäljningstal jämfört med Audi och BMW och anledningen är just att BMW - men kanske främst Audi - mycket tydligare har satsat på den moderna bilkunden. Både BMW och Audi är fortfarande i grunden riktiga komfortvagnar, men i den interna jämförelsen med Mercedes framstår de båda som betydligt "raffigare".
Så, jag förstår egentligen inte riktigt problemet. Det går alldeles utmärkt att köpa en komfortvagn idag - bara man hoppar över sportchassi, fräcka fälgar och däck men kanske väljer att lägga till extra fina komfortstolar som tillvalsutrustning.

#8 • Uppdaterat: 2013-04-24 10:36
Swemba

Håller med Kapten här. Det finns kort om komfortalternativ och det skulle knappast göra Volvo unikt. Citroen har väl t ex alltid haft komfort som lite av sitt signum? Lexus, BMW, Audi och MB har definitivt också komfortalternativ om man är beredd att betala. Luftfjädring, komfortstolar som t o m kan fås med massage ...

Volvo har alltid varit synonymt med praktiska bilar med hög säkerhet. Det är väl snarare det arvet man måste förstå att vårda i sin strävan att bli premium. Det är ok att ha livsstilsbilar i programmet. Men inte enbart.
Skandinavisk design smäller också ganska högt utomlands. Man får hoppas att Kineserna förstår det.

#9 • Uppdaterat: 2013-04-24 11:43
4000 mil om året

Jag anser att det ligger allt för stort fokus på bilarnas sportiga prestanda till förfång för komforten. Att bilen skall vara trafiksäker är inte liktydigt med att den skall ha sportvagnsegenskaper.

Nu sticker jag ut hakan lite när jag påstår att "Älgtestet" är en bidragande orsak till alla bilars hårda sportvagnsprestanda. Jag har kört bil i mer än 200.000 mil och har aldrig varit tvungen att utföra en så kraftig undanmanöver som kan liknas vid älgtestet. Hårda inbromsningar är en annan sak.

Hård fjädring, tunna däck, stolar med fokus på sidostöd lirar dåligt med tanke på våra vägar och dess dåliga underhåll, hastighetsbegränsningar och en ökad trafikintensitet.

#a • Uppdaterat: 2013-04-24 12:41
Axelman

Volvo gör sig bäst som nästan lika bra som Audi/BMW men billigare och trevligare och behöver inget flaggskepp för att visa att man är något som man inte är.
...
Dessvärre slog jag i skallen när jag provade nya V40. Den går bort nästa gång jag ska byta. Min Focus känns som ett höghus i jämförelse.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.